Sains Tauhidik: Kolaborasi Ilmu antara Al-Qur’an dan Sains Moden (Science Tawhidic: Collaboration of Knowledge Between Qur’an and Modern Science)

Ahmad Yunus Mohd Noor, Asmilyia Mohd Mokhtar

Abstract


Pada era globalisasi kini, dunia pesat berkembang diterajui oleh perkembangan sains dan teknologi. Natijah dari itu,perkembangan pesat ini membawa banyak permasalahan- dan isu terkini yang menuntut ahli agama dan ahli saintis untuk duduk bersama mencari jalan dan cara-cara yang terbaik bagi menangani perkembangan ini. Justeru itu, kajian yang dijalankan ini adalah untuk mengenal pasti titik pertemuan antara ilmu berorientasikan agama dan sains supaya kedua-dua pihak sekaligus dapat mewujudkan kerjasama yang erat demi kebaikan masyarakat keseluruhannya. Kajian berbentuk kualitatif ini menggunakan analisis kandungan sebagai reka bentuk kajian. Data-data yang dikumpulkan dari bahan bacaan dianalisis bagi mendapatkan hasil kajian. Hasil daripada kajian ini membuktikan bahawa terdapat kaitan dan hubungan di antara ilmu yang terdapat dalam al-Qur’an serta ilmu sains moden. Ini menunjukkan bahawa tiada percanggahan fakta mahupun pandangan antara ilmu agama dan ilmu sains malahan sains tauhidik merupakan ilmu baru hasil daripada kombinasi dua cabang ilmu tersebut.

Kata kunci: Sains; Tauhidik; Kolaborasi; Al-Qur’an; Sains Moden

 

Abstract


In today’s globalization era, the rapidly developing world is led by the development of science and technology. As a result, this rapid development has brought a lot of issues that demand religious experts and scientists to sit together in searching the best ways to address these developments. Hence, this study is to identify the relationship between religion and science. Hence, the both parties at the same time can cooperate for the benefit of the whole society. This qualitative study uses content analysis as a research design. The data collected from the literature were analyzed to get the results of the study. The results of this study prove that there are links between knowledge contained in the Qur’an and modern science. It shows that there is no contradiction to the facts or views between religion and science, in fact Science Tauhidik is considered as a new knowledge due to the collaboration of the two branches of knowledge.

 

Keywords: Science, Tauhidik; Collaboration; Qur’an; Modern Science

 


Full Text:

PDF

References


Al-Qur’an

Danial Zainal Abidin. 2007. Quran Saintifik Menerokai Kecemerlangan Quran Daripada Teropong Sains. Selangor: Pts Millennia Sdn. Bhd.

Elias Kareem. 2012. Embryology in the Qur’an: The ‘Alaqah Stage. T.tt: https://islampapers.files.wordpress.com/2012/02/thealaqah.pdf

Hairuddin Harun. 1992. Daripada Sains Yunani Kepada Sains Islam Peranan Dan Proses Penyerapan Sains Asing Dalam Pembentukan Sains Islam Klasikal. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.

Mazlan Ibrahim, Ahmad Yunus Mohd Noor, Abdullah Aqil Fahmi Che Mohd Rahim. 2020. Kolumnis Tafsir Al-Quran Majalah Pengasuh Tahun 1953-2017. Akademika 90 (3):173-183.

Mohd Arip Kasimo. 2007. Pasak Pengukuh Akidah Menerusi Penghayatan Dalam Al-Qur’an. Negeri Sembilan: Penerbit Awan Biru.

Mohd Noor, A. Y., Al-Halbusi, S.J.A. & Mokhtar, A. M. 2017. Method of Preventives to Keep Birth Control in the Quran. Global Journal Al-Thaqafah. 7(2): 204-212

Mohd Noor, A. Y., Abdull Wahab, N. & Mokhtar, A. M. 2017. Fenomena Jerebu antara Perspektif Quran dan Sains Moden. Sains Malaysiana. 46 (10):1743-1748

Mohd Noor, A.Y., Ab Rahman, Z., Mohd Kashim, M.I.A. 2020. Interpretation of Quranic Verse 36:36 and Human Genome Project (HGP) data: An Analytical Review based on Science Tawhidic Concept. Journal of Critical Reviews 7(5): 1069-1082.

Mohd Yusof Othman & Abdul Salam Yussof. 2010. Sains Masyarakat dan Agama. Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors Sdn Bhd.

Mohd Yusof Othman. 2014. Pengenalan Sains Tauhidik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa & Pustaka.

Osman Bakar. 1991. Tawhid and Science. Kuala Lumpur: Secretariat for Islamic Philosophy and Sciences.

Qutrennada, Rosli & Mohd Noor, A. Y. 2017. Pengajaran dan Pembelajaran Hadith di Darul ‘Ulum Ihya’ Ulumuddin Alor Setar Kedah: Keberkesanan, Metodologi dan Persepsi Pelajar. Akademika 87 (3):137-149.

Al-Raghib Al-Isfahani. 2000. Al-Mufradat fi Gharib al-Quran. Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi.

Rosmawati Ali. 2010. Pengantar Ulum Al-Quran. Kuala Lumpur: Pustaka Salam Sdn. Bhd.

Siti Sarah Hasbullah, Kamariah Abu Bakar, Norasmah Othman. 2020. Pembelajaran Awal Sains dan Kompetensi Sosioemosi Kanak-kanak Prasekolah: Satu Kajian Literatur Sistematik. Akademika 90 (3):55-70.

Solehah Yaacob. 2019. Classical Framework Sources and the Representation of Islamic Sciences. Akademika 89 (3):15-26.

Subhi al-Salih. 2008. Mabahith fi 'Ulum al-Quran. Lebanon: Dar al-'Ilm li al-Malayin.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 0126-5008

eISSN: 0126-8694