EFIKASI KENDIRI GURU SEKOLAH DALAM HOSPITAL DI MALAYSIA (Self- Efficacy of School in-Hospital Teacher in Malaysia)
Abstract
Efikasi kendiri ialah sistem kepercayaan yang berfungsi untuk mengawal diri seseorang individu dari aspek pemikiran, perasaan, motivasi dan tingkah laku. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap efikasi kendiri guru Sekolah Dalam Hospital di Malaysia yang melibatkan seramai 82 orang guru Sekolah Dalam Hospital (SDH) dari 15 buah SDH di Malaysia. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif berbentuk kajian tinjauan. Instrumen kajian adalah menggunakan borang soal selidik yang melibatkan dua bahagian iaitu Bahagian A (Demografi Guru) dan Bahagian B (Efikasi Kendiri Guru) yang telah diadaptasi daripada Teacher Sense of Efficacy Scale (TSES) oleh Tschannen-Moran & Woolfolk (2001). Dapatan data yang diperoleh daripada kajian ini dianalisis menggunakan Statistical Package for Social Science versi 22.0 (SPSS 22.0) yang melibatkan statistik deskriptif (min dan frekuensi). Dapatan kajian mendapati bahawa tahap efikasi kendiri guru SDH adalah berada pada tahap tinggi. Hasil daripada kajian ini memberi gambaran bahawa guru SDH mempunyai efikasi kendiri yang tinggi untuk mendidik murid bermasalah kesihatan. Analisis mendapati bahawa dimensi Pengurusan Bilik Darjah mempunyai nilai min yang paling tinggi (min= 4.45) dengan pernyataan item bahawa guru SDH bersedia untuk menyediakan aktiviti pembelajaran yang sesuai untuk murid yang terdiri daripada pelbagai masalah kesihatan berdasarkan keupayaan murid.
Kata kunci: Efikasi kendiri, Guru Sekolah Dalam Hospital, murid bermasalah kesihatan, tahap, Malaysia
(Self- Efficacy of School in-Hospital Teacher in Malaysia)
Self-efficacy is a belief system that serves to control an individual's thoughts, feelings, motivation and behaviour. The purpose of this study was to identify the level of self-efficacy of School In-Hospital teachers in Malaysia involving 82 SDH teachers from 15 SDH in Malaysia. This study is a quantitative study in the form of a survey study. The research instrument is using questionnaire which involves two parts: Division A (Teacher Demographics) and Part B (Teacher's Efficiency) which have been adapted from Teacher Sense of Efficacy Scale (TSES) by Tschannen-Moran & Woolfolk (2001). Data obtained from this study were analysed using Statistical Package for Social Science version 22.0 (SPSS 22.0) which involves descriptive statistics (min and frequency). The findings show that the level of self-efficacy of SDH teachers is at high level. The outcome of this study illustrates that SDH teachers have high self-efficacy to educate health-poor students. The analysis found that the dimension of Classroom Management has the highest mean value (min = 4.45) with the item statement that SDH teachers are prepared to provide suitable learning activities for students who are suffering from various health problems based on the students' ability.
Keywords: Self-efficacy, School In-Hospital teachers, health-poor students, levels, Malaysia
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.
-
_________________________________________________
eISSN 1823-884x
Faculty of Social Sciences & Humanities
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor Darul Ehsan
MALAYSIA
© Copyright UKM Press, Universiti Kebangsaan Malaysia