Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Pembelajaran Bahasa Melayu dalam Kalangan Murid di SJKC Chung Hwa Teluk Kemang (Factors That Influence Malay Language Learning Motivation Among Students in SJKC Chung Hwa Telok Kemang)

ALHAADI ISMAIL, NORIMAH ZAKARIA

Abstract


ABSTRAK: Kajian ini bertujuan untuk menerokai penguasaan bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar Cina di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Chung Hwa Teluk Kemang. Objektif kajian ini adalah untuk mengenal pasti faktorfaktor yang mempengaruhi motivasi pelajar Cina terhadap pembelajaran bahasa Melayu dan menganalisis faktor yang paling dominan dalam motivasi intrinsik dan ekstrinsik berdasarkan pelajar Cina yang dikaji. Responden kajian ini terdiri daripada sekumpulan pelajar tahap 2 yang bersekolah di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Chung Hwa Telok Kemang. Kajian ini telah mengaplikasikan Teori Motivasi Robert C. Gardner (2005) untuk melihat faktor intrinsik dan ekstrinsik yang mempengaruhi motivasi pelajar Cina dalam pembelajaran bahasa Melayu. Keseluruhan sampel ialah seramai 30 orang pelajar yang terdiri daripada murid tahun 4, tahun 5 dan tahun 6. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa faktor ekstrinsik lebih mempengaruhi motivasi dan minat pelajar terhadap pembelajaran bahasa Melayu sebagai bahasa kedua di sekolah. Hal ini demikian kerana rakan sebaya yang sering membantu dan menjadi rujukan para pelajar menjadi faktor utama dalam meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu dalam kalangan pelajar ini.

Kata kunci: Motivasi; pembelajaran; bahasa Melayu; bahasa kedua; pelajar Cina

 

ABSTRACT: This study aims to explore the influence of Malay as a second language among Chinese students at Sekolah Kebangsaan Cina Chung Hwa Teluk Kemang. The objectives of this study are to identify the factors that influenced Chinese students' motivation towards learning Malay language and to analyze the dominant factor in intrinsic and extrinsic motivation based on the Chinese student as respondents. The respondents of this study consisted of a group from year 4-6 elementary students in Sekolah Jenis Kebangsaan Cina Chung Hwa Telok Kemang. This research has applied the Robert C. Gardner (2005) Motivation Theory in observing the intrinsic and extrinsic factors that influence the motivation of students in learning Malay language. The findings show that extrinsic factors influenced students' motivation and interest more towards learning Malay language. Factors such as peer’s assistance and peers act as sources of references have predominantly become the main factors in mastering the Malay language.

Keywords: Motivation; learning; Malay language; second language; Chinese students


Full Text:

PDF

References


Abbas Pourhosein Gilakjani, Lai-Mei Leong & Narjes Banou Sabouri. 2012. A Study on the role of motivation in foreign language learning and teaching, International Journal of Modern Education and Computer Science 7: 9-16.

Ainun Rahmah Iberahim, Zamri Mohamad, & Wan Muna Ruzanna Wan Mohamad. 2017. Pembelajaran Abad Ke-21 dan Pengaruhnya Terhadap Sikap, Motivasi dan Pencapaian Bahasa Melayu Pelajar Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu: 77-88.

A.M Sardiman. 2010. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Azieyana Aziz, & Christina Andin. 2018. Penggunaan Strategi Pembelajaran Koperatif untuk Meningkatkan Tahap Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Pelajar. Jurnal Pendidikan Malaysia 43(1): 1-9.

Christine Linsah, & Zamri Mahamod. 2018. Tahap Pengetahuan, Penerimaan dan Penguasaan Pelajar Etnik Bidayuh Bukar Sadung dalam Pembelajaran Bahasa Melayu Melalui Peta Pemikiran I-Think. International Journal of the Malay World and Civilisation 6(3): 3-15.

Dayang Sufilkawany Ujai, & Wan Muna Ruzanna Wan Mohammad. 2017. Pengaruh Faktor Sosial dalam Pembelajaran Bahasa Melayu dalam Kalangan Murid Iban. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu: 74-84.

Deci, E & Ryan, R. 1985. Intrinsic Motivation and SelfDetermination in Human Behavior. New York: Plenum Press.

Dornyei, Z. 1994. Motivation and Motivating in the foreign language classroom. Modern Language Journal 78: 273-284.

Ellis, R. 1985. Understanding Second Language Acquisition. Oxford: Oxford Universiti Press.

Gardner, R. C., & Lambert, W. E. 1972. Attitudes and Motivation in Second Language Learning. Rowley, MA Newbury House Publishers.

Gardner, R.C 2001. Language Learning Motivation: The student, The teacher, and the researcher. Texas Papers in Foreign Language Education 6: 1-18.

Gardner, R.C. 2005. Integrative Motivation and Second Language Acquisition. Canadian Association of Applied Linguistics/Canadian Linguistics Association Joint Plenary Talk. London, Canada: The Universiti of Western Ontario.

Jamali Ismail, 1992. Sikap, Motivasi dan Pencapaian dalam Pemelajaran Bahasa Inggeris Sebagai Bahasa Kedua di Kalangan Pelajar Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Julkunen, K. 1989. Situation and Task-Specific Motivation in Foreign Language Learning and Teaching. Finland: University of Joensusu Press.

Krashen. 1981. Second Language Acquisition and Second Language Learning. Oxford: Pergamond Press.

Keller, J. M. 1983. Motivational Design of instruction. In Instructional Design Theories and Models, edited by C.M Reigeluth. Hilldale, NJ: Erlbaum.

Mohd Muizzuddin Mohd Nor, Mohamad Fauzi Sukimi, & Mohd Nasaruddin Mohd Nor. 2018. Kesedaran pendidikan dan minat kerja pelajar Orang Asli suku kaum Jakun di Rompin, Pahang. GEOGRAFIA Online Malaysian Journal of Society and Space 14(1): 72-86.

Noels, K. A. 2002. New Orientations in Language Learning Motivation: Towards a Model of Intrinsic, Extrinsic and Integrative Orientations and Motivation. Dlm. Motivation and Second Language Acquisition, disunting oleh Domyei, Z.& Richards, S. Honolulu: Universiti of Hawaii Press.

Nurul Ain Ahmad, & Rohaidah Kamaruddin. 2019. Faktor Ekstralinguistik terhadap Sikap Pembelajaran Bahasa Kedua dalam Kalangan Pelajar Asing di Universiti Terpilih di Malaysia . International Journal of the Malay World and Civilisation 7(1): 69-76.

Oxford, R. L and Shearin, J. 1994. Language Learning motivation: expending the theoretical framework. The Modern Language Journal 78: 12-28.

Rohaidah Kamaruddin. 2012. Hubungan Faktor Ekstralinguistik bahasa ke dua dengan pencapaian Bahasa Melayu pelajarpelajar Melayu di Negeri Sembilan. Tesis Doktor Falsafah, Universiti Putra Malaysia.

Saedah Siraj, Zainun Ishak & Tunku Mohani Tunku Mokhtar. 1996. Motivation in Education. Kuala Lumpur: Utusan Publications.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 


ISSN 2289-1706 | e-ISSN : 2289-4268 

Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA)
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor Darul Ehsan
MALAYSIA

© Copyright UKM Press, Universiti Kebangsaan Malaysia