Tahap Pengetahuan, Penerimaan dan Penguasaan Pelajar Etnik Bidayuh Bukar Sadung dalam Pembelajaran Bahasa Melayu Melalui Peta Pemikiran I-Think (Level of Knowledge, Acceptance and Mastery of Bidayuh Bukar Sadung Ethnic Students in Malay Language Learning Through i-Think Thinking Map)

CHRISTINE ANAK LINSAH, ZAMRI MAHAMOD

Abstract


ABSTRAK: Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap pengetahuan, penerimaan dan penguasaan penggunaan peta pemikiran i-Think sebagai alat berfikir untuk menguasai Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua. Kajian tinjauan ini melibatkan 234 orang pelajar tingkatan empat etnik Bidayuh Bukar Sadung (BBS) daripada empat buah sekolah menengah di Daerah Serian, Sarawak. Instrumen soal selidik digunakan untuk mengumpul data. Data dianalisis menggunakan program SPSS (Statistical Package For Social Sciences Version 22.0). Statistik deskriptif seperti frekuensi, peratusan, min dan sisihan piawai digunakan untuk menjawab soalan kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pengetahuan responden tentang nama dan proses pemikiran peta pemikiran i-Think berada pada peratusan yang rendah. Sebaliknya, tahap pengetahuan tentang penggunaan peta pemikiran i-Think dalam PdPc Bahasa Melayu adalah sederhana, manakala tahap penerimaan terhadap peta pemikiran i-Think pelajar pula berada pada tahap tinggi. Implikasi kajian ini ialah pembelajaran Bahasa Melayu membantu pelajar etnik Bidayuh menguasai dan mempelajari Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua mereka dengan baik.

Kata kunci: Pengetahuan; penerimaan; penguasaan; peta pemikiran; pelajar etnik Bidayuh

 

ABSTRACT: This study was conducted to identify the level of knowledge and acceptance of the use of i-Think thinking map as a thinker to master Bahasa Melayu as a second language. The survey in this study involved 234 of form four students from Bidayuh Bukar Sadung (BBS) ethnic in Serian District, Sarawak. Questionnaire was employed as the instrument used to collect data. Data were then analyzed using SPSS program (Statistical Package For Social Sciences Version 22.0). Descriptive statistics such as frequency, percentage, mean and standard deviation are used to answer the study questions. The findings show that the knowledge of the respondents on the names and processes of thought thinking map i-Think are at a low level. On the other hand, the level of knowledge on the use of i-Think thinking map in Malay Language reveals as moderate, while the level of acceptance of the i-Think thinking map is high. This study implies that language learning helps Bidayuh ethnic students to master the Malay Language as their second language well.

Keywords: Knowledge; acceptance; mastery; thinking maps; Bidayuh ethnic students


Full Text:

PDF

References


Abdul Rahim Abu & Mohd Sharifudin Yusop. 2014. Sikap kanak-kanak Orang Asli di bandar raya Kuala Lumpur terhadap penguasaan Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 4(2): 57-66.

Chew Fong Peng. 2016. Masalah pembelajaran Bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina sekolah rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 6(2): 10-22.

Dewan Bahasa. 2016. Pengajaran band 3 berfokuskan kemahiran berfikir. Pelita Bahasa, Jun 2016.

Fauziah Ahmad, Farilah Mohd Shah & Shamsuddeen Abdul Aziz. 2005. Choice of teaching methods: Teacher-centered or student-centered. Jurnal Penyelidikan Pendidikan 7 (Dis): 57-74.

Hyerle, D. 1996. Thinking maps: Seeing is understanding. Educational Leadership 53(12): 85-89.

James Dawos Mamit, Ahi A.Sarok & Nicholas Amin (Pnyt.). 2003. Creating a new Bidayuh identity. Kuching: Dayak Bidayuh National Association.

Jerie Peter Langan & Zamri Mahamod. 2011. Sikap dan motivasi pelajar Iban dalam mempelajari Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 1(1): 13-25.

Jumaliah Mingan & Zamri Mahamod. 2014. Penggunaan peta pemikiran i-Think dalam pembelajaran Bahasa Melayu sekolah menengah. Prosiding Seminar Pascasiswazah

Pendidikan Bahasa Melayu & Kesusasteraan Melayu Kali Ketiga, 2014. Bangi: Penerbitan Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Jumaliah Mingan. 2014. Penggunaan peta pemikiran i-Think dalam pembelajaran Bahasa Melayu peringkat menengah atas. Kertas Projek Sarjana Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Kamiliah Ayu Ab. Ghani. 2015. Strategi pembelajaran Bahasa Melayu dalam kalangan murid bukan Melayu. Kertas Projek Sarjana Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Kementerian Pelajaran Malaysia. 2000. Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu KBSM Tingkatan Empat. Kuala Lumpur: Pusat Perkembangan Kurikulum.

Kementerian Pelajaran Malaysia. 2012. Program i-Think membudayakan kemahiran berfikir. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum

Kementerian Pendidikan Malaysia. 2015. Buletin Anjakan KPM. Bil 4/2015. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum.

Krejcie, R.V & Morgan, D.W. 1970. Determining sample size for research activities. Education and Psychological Measurement 30: 607-610.

Loganathan Ramakrishnan. 2014. i-Think dalam subjek Bahasa Melayu. Dlm. Vishalache Balakrishnan et al. Aplikasi i-Think dalam pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Mohamad Yazid Mohamad. 2016. Kekerapan penggunaan strategi pembelajaran Bahasa Melayu dalam kalangan murid sekolah jenis kebangsaan Cina. Kertas Projek Sarjana Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Mohd Izzuddin Che Azahari & Zamri Mahamod. 2016. Keberkesanan Penggunaan i-Think dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu di Peringkat Sekolah Rendah. Prosiding Seminar Pascasiswazah Pendidikan Melayu & Pendidikan Kesusasteraan Melayu Kali Kelima. Bangi: Penerbitan Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Mohd. Majid Konting. 2005. Kaedah penyelidikan pendidikan. Cetakan Ke-7. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Nik Nur Farihah Nik Harmi & Zamri Mahamod. 2014. Keberkesanan Kaedah Peta pemikiran i-Think Terhadap Pencapaian, Sikap dan Kesediaan Pelajar Tingkatan 4. Prosiding Seminar Pascasiswazah Pendidikan Bahasa Melayu & Kesusasteraan Melayu Kali Ketiga. Bangi: Penerbitan Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Nik Nur Farihah Nik Harmi. 2014 Keberkesanan kaedah peta pemikiran i-Think terhadap pencapaian, sikap, kesediaan dan penerimaan murid tingkatan empat. Kertas Projek Sarjana Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Noor Hidayu Mohd. Rahim & Yahya Othman. 2014. Keberkesanan peta pemikiran (i-Think) dalam Penguasaan Menulis Karangan di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina. Prosiding Seminar Pascasiswazah Pendidikan Bahasa Melayu & Kesusasteraan Melayu Kali Ketiga. Bangi: Penerbitan Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Rohaida Yusop & Zamri Mahamod. 2015. Keberkesanan peta pemikiran i-Think dalam meningkatkan pencapaian penulisan Bahasa Melayu pelajar tahun 6. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 5(2): 31-37.

Rohaida Yusop. 2015. Kesan peta pemikiran i-Think dalam meningkatkan pencapaian kemahiran menulis karangan murid tahun 6. Kertas Projek Sarjana Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Sabitha Marican. 2005. Kaedah Penyelidikan Sains Sosial. Selangor Darul Ehsan: Prentice Hall Pearson (M) Sdn. Bhd.

Saemah Rahman & Zamri Mahamod (Pnyt.). 2016. Kreativiti dalam pengajaran dan pembelajaran. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.

Sharifah Nor Puteh. 2012. Keprihatinan guru Bahasa Melayu dalam melaksanakan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 2(1): 19-31.

Tan Shin Yen & Siti Hajar Halili. 2015. Effective teaching of higher-order thinking in education. The Online Journal of Distance Education and e-Learning 3(2): 41-47.

Vishalache Balakrishnan et al. 2014. Aplikasi i-Think dalam Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Zamri Mahamod & Mohamed Amin Embi. 2008. Sikap pelajar Cina terhadap pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua. Dlm. Zamri Mahamod (Pnyt.). Psikolingusitik dalam pengajaran dan pemelajaran Bahasa Melayu, 264-284. Shah Alam: Karisma Publication Sdn. Bhd.

Zamri Mahamod, Jumaliah Mingan & Yahya Othman. 2016. Peta pemikiran dan kreativiti pelajar. Dlm. Saemah Rahman & Zamri Mahamod (Pnyt.). Kreativiti dalam pengajaran dan pembelajaran. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.

Zamri Mahamod, Kamiliah Ayu Ab. Gani & Wan Muna Ruzanna Wan Mohammad. 2016. Penggunaan strategi pembelajaran Bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina berdasarkan sikap dan kemahiran bahasa. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 6(1): 38-51.

Zamri Mahamod, Mohd. Izham Mohd. Hamzah, Abdul Razaq Ahmad & Mahdum. 2013. Sikap dan minat pelajar bukan Melayu ketika belajar Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua. Dlm. Zamri et al. (Pnyt.). Himpunan penyelidikan pendidikan serantau. Bangi: Penerbitan Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Zamri Mahamod. 2014. Inovasi P&P dalam pendidikan Bahasa Melayu. Cetakan Ketiga. Tanjong Malim: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Zamri Mahamod. 2016a. Psikolinguistik dan pengajaran bahasa. Bangi: Penerbitan Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Zamri Mahamod. 2016b. Sosiolinguistik dan pengajaran bahasa. Bangi: Penerbitan Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 


ISSN 2289-1706 | e-ISSN : 2289-4268 

Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA)
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor Darul Ehsan
MALAYSIA

© Copyright UKM Press, Universiti Kebangsaan Malaysia