Persepsi Guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah Daerah Sri Aman terhadap Kemahiran Berfikir Aras Tinggi dalam Pengajaran dan Pembelajaran (The Perception of Malay Language Teachers in Sri Aman District Primary Schools Towards the Implementation of Higher Order Thinking Skills in Teaching dan Learning)

SYAZANA SAHARI, ZAMRI MAHAMOD

Abstract


ABSTRAK: Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi guru Bahasa Melayu di Sekolah Rendah di Daerah Sri Aman terhadap pelaksanaan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) iaitu daripada segi aspek pemahaman, pengetahuan, pelaksanaan KBAT dalam pengajaran, sikap dan penilaian. Seramai 90 orang guru yang mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu di sekolah rendah dari 3 bahagian iaitu bahagian zon Sri Aman, Zon Undup dan Zon Lingga. Ketiga-tiga zon ini adalah dari daerah Sri Aman. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dengan menggunakan borang kaji selidik sebagai alat instrumen kajian. Data dianalisis menggunakan Statistical Package For Science Social (SPSS) versi 22.0 bagi menganalisis data deskriptif dan inferensi yang melibatkan analisis ujian-t. Hasil kajian menunjukkan nilai purata min bagi pemahaman (min = 3.389) guru Bahasa Melayu berada pada tahap sederhana. Sementara empat lagi aspek yang dikaji iaitu tahap pengetahuan (min = 3.676), tahap pelaksanaan KBAT dalam pengajaran (min = 3.70 ), tahap sikap (min = 3.62) dan tahap penilaian (min = 3.57) guru Bahasa Melayu terhadap KBAT menunjukkan purata nilai min berada pada tahap yang tinggi. Oleh itu, dapatan kajian ini penting bagi melihat kesediaan dan penerimaan guru Bahasa Melayu terhadap pelaksanaan KBAT di samping memberikan maklumat kepada pihak-pihak yang terlibat seperti KPM bagi membantu guru menerapkan KBAT dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) khususnya dalam Bahasa Melayu.

Kata kunci: Kemahiran berfikir aras tinggi, pengajaran dan pembelajaran, guru Bahasa Melayu, sekolah rendah

 

ABSTRACT: This study identifies the perception of Bahasa Melayu teachers in daily primary schools in Sri Aman District towards the implementation of Higher Oder Thinking Skills (HOTS) from the aspect of comprehension, knowledge, the implementation of HOTS in their teaching, attitude and assessment. Research samples comprise 90 Bahasa Melayu teachers who are teaching in primary schools in Zon Sri Aman, Zon Undup and Zon Lingga. Researcher used questionnaire sets to collect data from the samples. The data were analyzed using Statistical Package for Science Social (SPSS) version 22.0 to explain descriptive and inferential data. The findings show that average mean for comprehension level of samples is (mean = 3.389) which are at medium level. The other four studied aspect were knowledge level (mean = 3.676), the implementation of HOTS in their teaching process (mean = 3.70 ), level of teachers’ attitude (min = 3.62) and assessment level (min = 3.57) showed that the average mean values are at high levels. Thus, this will give useful information to prior party such as Ministry of Malaysian’s Education (KPM) to assist them in applying HOTS especially in Bahasa Melayu subject.

Keywords: Higher oder thinking skills, teaching and learning, Malay Language teachers, primary school


Full Text:

PDF

References


Abdul Rahim Abdul Rashid. 1999. Kemahiran berfikir merentasi kurikulum. Shah Alam: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.

Borko H., Elliot, R & Uchiyana, K. 2002. Professional development: A key to Kentucky’s educational reform effort. Teaching and Teacher Education 18(8): 969-987.

Day, C. 2004. A passion of teaching. London: Routledge.

Farah Adlina Mokter. 2016. Keberkesanan pembelajaran berasakan masalah (pbm) terhadap pencapaian dan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar dalam karangan Bahasa Melayu. Kertas Projek Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Krejcie, R.V & Morgan, D.W. 1970. Determining size for research activities. Educational and Psychological Measurement 30: 607-610.

Madzanah Osman. 2000. Pelaksanaan kemahiran berfikir dalam pengajaran Bahasa Melayu di sekolah menengah. Tesis Master Sains, Fakulti Pengajian Pendidikan, Universiti Putera Malaysia.

Mohamad Khairi Othman & Asmawati Suhid. 2010. Peranan sekolah dan guru dalam pembangunan nilai pelajar menerusi penerapan nilai murni: Satu Sorotan. MALIM-SEA Journal of General Studies 11.

Mohd. Majid Konting. 2005. Kaedah penyelidikan pendidikan. Edisi ke-7. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Nasyimah Ismail. 2016. Pengetahuan, sikap dan kesediaan pelajar terhadap kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dalam pembelajaran KOMSAS Bahasa Melayu. Tesis Sarjana Pendidikan, Kertas Projek Sarjana Pendidikan. Fakulti Pendidikan, UKM.

Noor Rohana Mansor. 2003. Penyebatian kemahiran berfikir dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu. Dewan Bahasa 4: 22-26.

Nor Hasmaliza Hasan. 2016. Persepsi guru bahasa Melayu sekolah menengah kebangsaan terhadap penerapan kbat dalam pengajaran dan pembelajaran. Tesis Sarjana Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Rahimah Ahmad. 2016. Penerapan kemahiran berfikir aras tinggi pelajar dalam pengajaran karangan guru Bahasa Melayu: Satu kajian kes. Kertas Projek Sarjana Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Rajendran, N. 1998. Teaching higher-order thinking skills in language classrooms: The need for transformation of teaching practice. Doctoral dissertation, Michigan State University, East Lansing, MI: Michigan State University.

Rajendran, N. 2000. Teaching higher-order thinking skills in classroom. http://www.hongkongforum/2000.htm [18 Mac 2017].

Rajendran, N. 2001. Pengajaran kemahiran berfikir aras tinggi: Kesediaan guru mengendalikan proses pengajaran pembelajaran. Kertas kerja dibentangkan dalam Seminar/ Pameran Projek KBKK: Poster Warisan-PendidikanWawasan. Anjuran Pusat Perkembangan Kurikulum, Kementerian Pendidikan Malaysia, 1-2 Ogos 2001.

Saemah Rahman & Zamri Mahamod. (pnyt.). 2016. Kreativiti dalam pengajaran dan pembelajaran. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.

Saemah Rahman & Zamri Mahamod. (pnyt.). 2017. Inovasi pengajaran dan pembelajaran. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Sharifah Nor Puteh & Aliza Ali. 2012. Persepsi guru terhadap penggunaan kurikulum berasaskan bermain bagi aspek perkembangan bahasa dan literasi murid prasekolah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 2(1): 141-159.

Sharifah Nor Puteh. 2012. Keprihatinan guru Bahasa Melayu dalam Melaksanakan Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 2(9): 19-31.

Siti Nurliyana Ab. Halim. 2015. Pengetahuan, sikap dan kesediaan pelajar terhadap kemahiran berfikir aras tinggi dalam pembelajaran pemahaman bacaan. Kertas Projek Sarjana Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Siti Zubidah Mohamed. 2006. Kesan pendekatan penyebatian kemahiran berfikir dalam pengajaran karangan deskriptif dan karangan imaginatif dalam kalangan pelajar tingkatan IV. Tesis Doktor Falsafah, Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan, Universiti Sains Malaysia.

Suzana Md. Hassan. 2015. Pelaksanaan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dalam kalangan guru Bahasa Melayu sekolah menengah rendah. Kertas Projek Sarjana Pendidikan, Fakulti Pendidikan, UKM.

Tengku Fairus Raja Hassan. 2015. Tahap kemahiran guru Bahasa Melayu dalam menerapkan amalan kemahiran berfikir aras tinggi semasa pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Kertas Projek Sarjana Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Yahya Othman. 2003. Perlaksanaan Kemahiran Berfikir dalam Pengajaran Bahasa Melayu daripada Perspektif Guru. Jurnal Bahasa 3(1): 136-159.

Zamri Mahamod & Jamaludin Badusah. 2002. Penyebatian kemahiran berfikir dalam pengajaran guru Bahasa Melayu. Proceeding of The International Conference on Teaching and Learning. Bangi: Penerbitan Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Zamri Mahamod & Nor Razah Lim. 2011. Kepelbagaian kaedah penyoalan lisan dalam pengajaran Bahasa Melayu: Kaedah pemerhatian. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 1(5): 51-65.

Zamri Mahamod, Norasmah Othman & Mohammed Sani Ibrahim. (pnyt.). 2008. Profesionalisme guru novis: Model latihan. Bangi: Penerbit Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Zamri Mahamod. 2014. Inovasi P&P dalam pendidikan Bahasa Melayu. Cetakan Ketiga. Tanjung Malim: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Zamri Mahamod. 2015. Kepelbagaian pelajar dan perbersaanpembelajaran. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.

Zanaton Hj. Iksan. (pnyt.). 2017. Pembelajaran kolaboratif guru. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 


ISSN 2289-1706 | e-ISSN : 2289-4268 

Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA)
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor Darul Ehsan
MALAYSIA

© Copyright UKM Press, Universiti Kebangsaan Malaysia