THE VERNACULAR PRESS AND THE EMERGENCE OF NATIONAL
CONSCIOUSNESS IN INDONESIA

AHMAT ADAM
Introduction

The emergence of the native press in Indonesia was a mid-nineteenth century
phenomenon. The founding of a vernacular press took place following the intro-
duction of the Government Regulations (Regeerings Reglement) of 1854 which had
envisaged the relaxation of the Press Laws of the Indies. When the first native-
language newspaper appeared at Surakarta, on 25th January 1855, the Press Act
was still in the offing and the Bill was still being debated in the Dutch Parliament.
The birth of the said paper, named Bromartani [all-round proclaimer] thus took
place in an atmosphere of expectation for press liberalism. But the much-waited
Press Act which was finally introduced in 1856 soon aroused great disquiet among
publishers and printers. Article 13 of the Act, supplemented by Articles 15 — 18,
clearly stipulated the system of preventive censorship. The Act not only required
printers or publishers to send signed copies of their paper or periodical to the Head
of Local Government, the Public Prosecutor and the General Secretariat, failing
which they would face a fine of between 50 to 1,000 guilders but also empowered
the government to supervise the operation of the press by stipulating that publica-
tion depended on permission from the government and that the Governor General
had the power to stop the publication of any paper or periodical. The Governor
General also had unlimited powers to expel anyone who appeared to pose a threat
to peace in the Netherlands Indies.

The first native-language newspaper was published in the Javanese Ianguage.1 It
was not until a.year later that the first Malay-language newspaper was published.
The Soerat Kabar Bahasa Melaijoe as it was called, was published by E. Fuhri at
Surabaya. Although Javanese language newspapers did appear intermittently in
Surakarta and Yogyakarta, the Malay vernacular press nevertheless seemed to have
flourished much more especially after 1860. The Malay language was not just a
lingua franca, but also the language adopted by the Dutch to communicate with the
indigenous population and the other non-European communities. The fact that
Christian missionaries primarily used Malay to propagate the Christian faith and to
conduct sermons as well as to print Christian literature for the natives also helped
to spread its usage among the non-native speakers of the language. The Malay
language was also the mother-tongue of peranakan Chinese who adopted the simple
or “low’ form of Malay which through the process of time had been very much
coloured by the grammatical forms, vocabulary and other linguistic traits of foreign
languages such as Chinese, Dutch and F'r::rtuguese.2 This “low Malay’ or what was
then called bahasa Melayu rendah was at times referred to as Batavian Malay or

1
The Bromartani appeared weekly and was published by the Harteveld Bros. Its editor was
C.F. Winter, the reputed Javanese philologist.

2 e e -
. : The so-called “low’ Malay was also very much influenced by Javanese and Sundanese
linguistic peculiarities.



Melayu Betawi and one cannot underestimate its influence on bahasa Indonesia
today. Throughout the nineteenth century and even until the 1930s, the lower
form of Malay which gradually became known as bahasa Melayu Tionghoa was the
most important medium for the vernacular press in Indonesia.

Although the newspapers and periodicals of the past century had used the
Malay and Javanese languages, nonetheless it is interesting to note that from the
time of the launching of the first Javanese newspaper until the end of the
nineteenth century the native press business had almost totally been the monopoly
of the European publishers and printers. If there ever was competition from other
non-European publishers, it was only from the Chinese who in 1886 managed to
buy the printing press of Gabriel Gimberg & Co. at Surabaya. It is even more
surprising to discover that it was not until the late 1880s and the nineties that
native Indonesians emerged to become editors or correspondents of newspapers
and periodicals which were nevertheless European-owned.” Among the well-known
editors of this period were Raden Sosro Danoekoesoemo, a teacher (editor of
Soeloeh Pengadjar), Datoek Soetan Maharadja (editor of Palita Ketji/, |ater renamed
Warta Berita), Ki Padmosoesastra (editor of Djawi Kando), and Raden Ngabehi
Tjitro Adiwinoto (editor of Pewarta Hindia) who were all priyayis in the sense that
they were government officials.

The belated appearance of indigenous Indonesians in the publishing business
and the press industry in particular could be attributed to their weak economic
position. The conspicuous absence of an indigenous business community in the
second half of the nineteenth century did not in any way help Indonesians to start
a printing firm. It was rather strange that the first non-European to assume the job
of editor of a native-language newspaper was a peranakan Chinese, In 1869 Lo Tun
Tay edited the paper, Matahari, which was published by Bruining & Wijt at Batavia.

It would not be too far off the mark to say that the slow growth of schools had
also hampered the participation of Indonesians in the field of vernacular journalism.
Although there were some government-backed native schools in Java as early as
18524 and 1851 in case of Sumatra®, secular education for the Indonesians was
something difficult to come by. Although the missionaries had done tremendous
amount of work to propagate Western education in Java as well as the outer islands,
nevertheless such Christian-orientated schools were not popular to Indonesian
Moslems. It was not until the Fundamental Education Decree of 1871 was issued
that more schools were set up and more Indonesians (the children of priyayis) were
given the opportunity to acquire western-type of education. The rise of schools
indirectly encouraged educationists and missionaries to publish newspapers and

SAmong the famous publishers of this period were: W. Meulenhoff, Ogilvie & Co. (both at
Batavia), G.C.T. Van Dorp at Semarang, W. Bruining & Co. at Batavia, Vogel Van der Heyden &
Co. at Surakarta, Messrs, Karseboom & Co. and Albrecht & Co. (both at Batavia), Thieme & Co.
at Surabaya and many others.

4 H ’
This was the teachers’ college at Surakarta run by Pulmer van den Broek. In that same
year Regency schools were set up in the Preanger and Bagelen residencies.

5!n 1851 the Government of West-Coast of Sumatra set up its first native schools, See H.
Kroeskamp, Early Schoolmasters in a Developing Country, van Gorcum, Assen, 1974, p. 326.

2



periodicals because the dearth for reading materials was urgently felt by teachers as
well as students.

Towards the closing years of the last century, education for the indigenous
people seemed to be the dominant topic of discussion in the native press. There was
a growing realization among the educated few that in order to improve the welfare
of the Indonesians something should be done to make secular education available
to them, especially to the children of priyayis who were looked upon as the group
that would bring changes to society. The newly-felt consciousness with regard to
education and literacy also provoked interest to encourage reading among priyayis
and governemnt officials and this led to the founding of priyayi clubs which usually
formed small libraries to provide reading material to members. It was also during
the last decade of the nineteenth century that pedagogical journals were published
at various towns where the teachers’ colleges were located. In 1887 P. Schuitmaker
published the Soeloeh Pengadjar [the Teacher's Torch] at Probolinggo. At the
demise of this journal in 1893, another educational periodical names Matahari
Terbit [the Rising Sun] was produced in 1895 to take its place. In 1899 from the
firm of G.C.T. van Dorp at Semarang there emerged another teachers’ journal. The
Taman Pengadjar [the Teacher’s Garden] was edited by P. Vermeulen, Mas
Boediardjo, Mas Soerja, Mas Abdoelah and Mas Ngabehi Dwidjasewaja, who were all
teachers. The journal published articles concerning education, methods of teaching,
Javanese literature as well as articles pertaining to the importance of the Dutch
language.

In spite of the intermittent appearance and demise of vernacular newspapers
and periodicals, by the beginning of 1900 there were fourteen newspapers and five
periodicals being published and circulated (mainly by the European publishers) in
the Indies. The newspapers and periodicals published in the various cities were:

Newspapers Periodicals
Batavia
Pemberita Betawi Hoekoem Hindia
Bintang Betawi Soerat Kabar Soldadoe
Surabaya

Bintang Soerabaja
Primbon Soerabaja

Yogyakarta
Retno Dhoemilah (Malay & Javanese)
Surakarta

Bromartani (Javanese)
Djawi Kando (Malay & Javanese) Sosodoro (Javanese)



Padang

Pertja Barat
Warta Berita
Tjahaja Sumatra

Ambon

Penghentar

Out of the 14 newspapers, 5 were dailies: Bintang Soerabaja, Selompret Melajoe,
Primbon Soerabaja, Bintang Betawi and Pemberita Betawi.

The opening of the twentieth century marked a new era in the growth of the
native press and Indonesian awareness with regard to the role of the press
in arousing social consciousness among the literate Indonesians. The year 1900
especially was a significant date in the history of modern Indonesia. Not only was it
significant in the colonial context, being the year preceding the inauguration of the
Ethical Policy and so marking a departure from the so-called liberal policy, but it
also notched an important event in the Indies. This was the founding of the Chinese
socio-cultural organization, Tiong Hoa Hwe Koan which was granted governmental
recognition on June 3, 1900.° This organization was formed by some peranakan
Chinese businessmen and intellectuals after more than a decade of unceasing effort
to work for Chinese unity in the Dutch East Indies to demand for better treatment
from the Dutch in the social and economic fields.” Ever since the eighties, the
native-language press had been a medium for expressing Chinese dissatisfaction with
regard to obstacles imposed on the community in their commercial and economic
pursuits. They were especially resentful of the discriminatory law called the Travel
Pass Law which the\é felt was curbing their movement in the Indies and hampering
their peddling trade.” They also complained of being burdened by all kinds of taxes
levied upon their community by the government. Thus the dawn of the twentieth
century saw a social awakening among the Chinese in the Indies and this was to
produce a chain of events which ultimately gave expression to the indigenous
Indonesian awakening in the first decade of this century.

BOn the Tiong Hoa Hwe Koan, see Nio Joe Lan, Riwajat 40 Taon dari Tiong Hoa Hwe
Koan (1900—1939), Batavia, 1940. See also Lea E. Williams, Overseas Chinese Nationalism: the
genesis of the pan-Chinese movement in Indonesia, the Free Press, Glencoe, 1960, Ch. 3.

7Some of the intellectuals were also journalists by profession; they were editors of the
Malay-language newspapers and among them the most prominent, both as editor as well as
leader of the THHK, was Lie Kim Hok who was editor of the Pemberita Betawi and Perniagaan
in 1909.
The most pressing issue for the Chinese in the Indies then was the question of education for
Chinese children. Because of this, education was given top priority in the programme -of
activities of the THHK.

BThis obnoxious law required Chinese travellers to obtain passes whenever they wanted to
go from place to place. If they were peddling thier wares and they had to put up the night in a
certain village they would be found guilty if they had not obtained the necessary document. To
The Chinese the surat pas jalan (travelling pass) was discriminatory because the natives were not
required to have it. |t was also cumbersome as it also involved bribing officials in the village or
at the assistant wedono’s office. The law was finally withdrawn in 1913 after much protestation
from the Chinese community.



The formation of the 7Tiong Hoa Hwe Koan not only boosted Chinese morale
in so far as it gave them a tremendous feeling of esprit de corps, it also acted as a
catalyst to the Indonesians especially those who were involved in the press business
who clearly saw that the increasing demand for changes voiced by the Chinese and
European publishers had paid off. The THHK had enabled the Chinese to set up
their own schools which started with the opening of the first THHK school on 17
March 1901.°

In around 1900 almost all the vernacular newspapers were catering for Chinese
readership and thus were printing news and articles which would suit Chinese taste.
European-edited newspapers such as Pemberita Betawi and Bintang Soerabaja even
went to the extent or issuing colourful editions marking every Chinese festive days
in their calendar. Because of this sudden resurgence of Chinese nationalism in the
Indies even the editor of the first Indonesian-owned periodical which appeared on
17 August 1903 saw it fitting to announce his support for the Tiong Hoa Hwe
Koan. When the said periodical, Soenda Berita was launched, its editor, R.M. Tirto
Adhi Soerjo announced that twenty percent of the profit acquired from subscrip-
tions would be donated to the THHK, and to any welfare bodies catering for the
indigenous people at Semarang as well as to the White Crass colony at Salatiga
thome for poor Christians). Tirto also promised to donate twenty percent of the
returns from advertisement charges to other charity bodies. Undoubtedly, Tirto
Adhi Soperjo’s motive in offering donations was to attract Chinese and Eurasian/
European subscribers and advertisers apart from Indonesian readers. However, the
contents of the Soenda Berita concerned mainly the Indonesians. The periodical
was the first ever to be published and edited by an Indonesian. It appeared weekly
at Batavia and was printed at the G. Kolff & Co. printing press. Its articles were
mainly concerning commerce, agriculture and law and they clearly reflected the
editor’s desire to arouse interest among his fellow Indonesians to strive for progress
through learning.

The dependence of the vernacular press on Chinese and European subscribers
was acknowledged by Tirto Adhi Soerjo himself. Looking back to his early days, he
said,

“... I still remember the days when | served as editor ... during which time
the Malay press could only survive by depending on the Chinese and
European readers; editors should be scrupulous enough not to be careless
in promoting the interests of the two communities, for otherwise it was
not unusual for them to lose their jobs...”‘o

gThese THHK schools were more modern in outlook. Not only was Kue Yu taught but
foreign languages were also introduced. Prior to these there were already private Chinese
schools in the Indies (in 1900 there were 439 schools throughout the Indies, 257 being in Java)
but the method of teaching and curriculum content was obsolete. The teaching of English had
in some ways irritated the Dutch and perhaps it was partly due to this that the Dutch govern-
ment conceded in 1908 io build Dutch-Chinese schools in the Indies.

10Tirtc:n's speech to the native traders at Bogor which appeared in Pewarta Boemi, 16 May,
1911,



Tirto attributed the progress of the Chinese to the dissemination of informa-
tion and widespread propaganda given by the Malay-language press of the Indies. He
said,

... Through the influence of the press, the Chinese were awakened from
their slumber, and everyone was on the move to exploit every sign of
progress and find ways to achieve that progress. It was due to this that
there arose various associations and schools and [they] contributed
towards strengthening their business activities...””!

Indeed, the favourite theme discussed by correspondents and readers in the
newspaper columns in the early decades of this century was kemajuan or progress.
The launching of the Ethical Policy was received by the Indonesian journalists as an
era of change which would give them an opportunity to pursue modern secular
education and to find ways and means for achieving progress.

In 1902 there appeared an illustrated magazine called Bintang Hindia in the
cities and towns in the Indies. This fortnightly periodical was published and printed
in Amsterdam but circulated for the consumption of Indonesians in the colony.
It was edited by a medical student who was a qualified dokter Djawa and who was
sojourning in Amsterdam while waiting for an opportunity to continue his studies
in one of the universities in the Netherlands.'? The magazine was published on the
initiative of an ex-army officer, H.C.C. Clockener Brousson who had assumed the
post of chief editor although most of the editing work was done by Abdul Rivai
himself. It was published in Malay with a few pages in Dutch because the editors
felt that the use of Dutch should be encouraged and fostered among Indonesian
intellectuals. This aim to popularize the Dutch language was in fact supported by
the Indonesian teachers in the Indies. Since the aims of the Bintang Hindia were not
incongruous with those of the Ethical Policy, Brousson sought the help of the
Algemeene Nederlandsch Verbond and the Vereeniging Oost en West to request
the government to grant financial aid and moral support for the distribution of the
Bintang Hindia in the Indies. It was stated by the two editors that the Bintang
Hindia sought to promote cultural development of the native population as well as
to strengthen the bond between the Netherlands and the Indies. It was thus recom-
mended that the periodical be distributed to native schools at the government’s
expense and be made available to native head teachers and teacher-trainees as well
as dokter Djawa students. It was also proposed that the Bintang Hindia be supplied
to the military cantonments, hospitals and boarding houses.

" bia.

12;"~\bdul Rivai was a Palembayan Malay who had come to the Netherlands in 1899, He
had been practising as a dokter Djawa in East Sumatra but was not satisfied with his position.
He managed to gain admission first at the Utrecht University but he was required to sit for the
preliminary theoretical examination since his dokter Djawa qualifications were not recognized.
He refused to do so, and took steps to appeal to the Minister of Colonies to exempt him from
the examinations. It was while waiting for a reply that he lived in Amsterdam and founded the
publication of a periodical called Bandera Wolanda in collaboration with Brousson, in 1901.
After the said periodical was dissolved, both men started the Bintang Hindia.

6



The government’s reaction to the request made by Clockener Brousson ana
Abdul Rivai was rather cautious and hesitant. The background of Rivai who was
looked upon as an “impulsive and emotional’’ character seemed to have given
suspicion to the authorities. Thus when the Governor General requested
information whether the Bintang Hindia deserved any financial subsidy, the reply
from the Minister of Colonies was:

“... I think it would be useful to draw your excellency’s attention to the
fact that it concerns here the press and the potential damage it would
cause by the publication of despicable articles ... If your excellency think
that notwithstanding these conditions it would still be possible for the
government to lend support to the publication of this periodical, then in
my opinion, conditions should be explicitly imposed whereby articles in
your excellency’s opinion are of agitative or intolerant nature should be
kept out, failing which the subsidy would be immediately withdrawn...”” 13

By April 1904, however, the First Government Secretary informed the
Governor General that he had no objection to giving financial assistance to the
Bintang Hindia. The Minister of Colonies then affirmed that he too had no
objection to granting support to the magazine, ‘‘so long as the articles published
would not exercise a bad influence on the native reading public”.

The softening attitude adopted by the government was above all due to the
realization that the press could be a useful tool for propagandizing the
government’s policies. It would also give the government a chance to communicate
to the literate stratum of Indonesian society. The government was quite well aware
of the fact that vernacular journalism had found a foothold on the native literati.
The rapid growth of newspapers and the increasingly large number of subscribers
for newspapers or periodicals were signs that change was taking place in the Indies.
It was a happy coincidence that the Ethical Policy was launched when there were
already signs indicating a willingness on the part of the indigenous population to
strive for a better deal. As indicated by readers’ letters in the newspaper columns
there were demands for better and wider opportunities in education and the
approximation of rights with the so-called bangsa sopan (civilized race). In the
context of the ‘ethical’ aims of the government, it was thus felt that the Amsterdam-
based Bintang Hindia could prove a useful medium ““to promote widespread
education by the dissemination of good reading matter...”". As a matter of fact, the
Director of Education, Religion and Industry Mr. Abendanon, was instructed to
have the magazine distributed to schools and colleges. The magazine was even
circulated among the priyayis who served as government officials. The cost of sub-
scription for the schools was borne by the government. It amounted to a total sum
of f1.3,500— to be paid yearly for the subscription of the magazine at fl. 2.50 each.

The popularity of the Bintang Hindia in the early years of its existence was
almost unchallenged. Its readership constituted of government officials, school

13vb. 23 February, 1904,



teachers, soldiers, businessmen, college students and school children. Printed by the
firm, Boon at Amsterdam, the illustrated journal had distributing agents and readers
in almost every part of the Indies, including Singapore and the Malay Peninsula. It
called itself a ‘‘Malay-Dutch magazine for the kaum muda [the younger or
progressive generation]. When it first appeared its number of subscribers totalled
about 6,000. But in 1904 the figure swelled to 14,000 and one year later it jumfed
to 30,000 which was a record in the history of the native press in Indonesia.'® In
the words of Abdul Rivai, ““the Bintang Hindia wishes to communicate to the
Indonesians’’. He said, the rajas, chiefs and other officials wanted to know the
progress of their people through the Bintang Hindia so that they could learn from
their mistakes. Abdul Rivai, the editor was the prime mover of ideas on progress
which he propagandized through the Bintang Hindia. He called upon the Indonesians
to cast away their old way of thinking and urged them to follow the Chinese kaum
muda who had earned progress or kemajuan through their association, the 7Tiong
Hoa Hwe Koan. He even urged the Indonesian intelligentsia to found a similar organi-
zation. In his writings Rivai saw a dichotomy between the younger generation and
the old in both the Chinese and Indonesian communities. There was polarization in
approach and attitude towards modernization between the kaum kuno (con-
servative group) and the kaum muda (progressive group or younger generation).
Indeed, the Bintang Hindia claimed that it was the organ of the kaum muda and
was promoting their ideas and aiding their struggle for progress. Kaum muda then
became a catch phrase of the period to refer to people who had acquired a certain
level of western education. Abdul Rivai defined kaum muda as *... all people of the
Indies whether young or old who refuse to follow the ancient system, obsolete
customs and outdated habits, but wish to attain respect by way of knowledge and
education...”. Articles published in the Bintang Hindia reflected the general concep-
tion of the term, that to be included in the circle of kaum muda meant to
be classified into the enlightened and progressive stratum of society which had
benefitted Western cultural values through a secular education. Abdul Rivai himself
called upon the elite'® to abandon the retrogressive adat for, he argued, such adat
or customs formed a stumbling block to progress.

In spite of its profession of being a kaum muda journal, however, the Bintang
Hindia did give hearing to voices in defence of the adat and traditional norms. A
Sundanese writer, M. Adwidjaja lamented that he was sad to see some of his fellow
Indonesians throwing away their adat and traditional skills in preference to “‘aping
the ways and skills of the European, which were not even copied properly, thus
giving them little benefit from it. While the skills of the foreigners were not fully
understood and acquired their own indigenous skills gradually disappeared’’. He
then noted that after more than-fifty years of Western education, the indigenous
people were still backward. To his mind this was due to:

14ln the 1870s, the number of subscribers usually did not exceed 800. Towards the
closing years of the century a publisher could well be proud if he managed to get a thousand
subscribers.

15I-"ti\.p'ai divided the Indonesian elite into two camps of leadership: the modernists and the
traditionalists. He named the former, bangsawan fikiran [intellectual aristocrats] and the latter,
bangsawan usul [aristocrats by birth] .



a) their lack of love for their own people and country;

b) their direction was twofold, which divided between their loyalty to the
Dutch and their desire to be ruled by Turkey (in reference to the pan-
Islamic movement), and

c) they had no faith in their own people.

The writer said that this was evident from the fact that throughout the Indies
the indigenous population had no major organization which could strive for the
progress and welfare of the people. What they had were only small societies which
were more concerned with their own provincialism and mundane matters such as
the question of saving bank. Even then, most of these associations were not
recognized by the government, and membership was not exclusively restricted to
Indonesians. The writer also noted that the indigenous people also did not have a
major commercial organization that could match those of the other races.

The Bintang Hindia became a forum where topics touching on the welface of
the Indonesian people were discussed. The question of whether Islam posed a
hindrance towards achieving progress was quite often debated which prompted the
editor to remind readers not to discuss lengthily on issues of religion. On the
question of adat many readers argued that without adat the Javanese would be
kapiran [literally: infidels] which probably meant a loss of national culture or
identity, for it was stated that without adat they would be looked down by the
other races. Progress, it was argued, must be strived for by using the technique of
the West but not at the expsense of sacrificing the Javanese identity.

However, like most of the readers’ letters which appeared in the native press in
the first decade of this century, the general opinion concurred that education was
the major weapon for them to use in order to make any headway for the attain-
ment of progress for the indigenous people. The question of education nevertheless
was linked with the question of language, namely the Dutch language. It was with
this aim of propagating the Dutch language among Indonesians that the Bintang
Hindia specially provided regular columns for learning Dutch. But by late 1906,
the popularity of the Bintang Hindia had begun to decline. |t seemed the magazine
suffered from its lack of readers. Many Chinese were also withdrawing their moral
support from the Bintang Hindia because by this time they already had semi-official
organs of their own which unmistakably were Chinese in orientation and thus
became the mouthpiece of the Chinese community.16 The Bintang Hindia
continued until the middle of 1907 but a personal quarrel between Clockener
Brousson and Abdul Rivai (who incidently was also busy at this time with his
medical studies at the University of Amsterdam) led to a split in the editorial board.
The withdrawal of the government’s financial subsidy and the financial mismanage-
ment of Brousson finally led to the death of the illustrated journal.

The signs of general awakening among the native Indonesian literati were not
only indicated by articles in the Bintang Hindia, but could also be seen in news-

168\/ the end of 1906 there were already six Chinese newspapers circulating in Java. They
were the L/ Po (Sukabumi), Loen Boen (Surabaya), Ho Po (Buitenzorg), Tiong Hoa Wie Sin Po
Buitenzorg (?) /k Po (Surakarta) and Seng Kie Po (Batavia).



papers in Java and Sumatra. The Selompret Melajoe which was one of the earliest
newspapers to be founded in the Indies and the iongest to survive, not only carried
news of events in and around Semarang, but also published articles of interest to
the various communities and its readers’ letters make interesting reading especially
with regard to issues concerning native education and native welfare. In Sumatra,
the Sinar Sumatra, Partja Barat and the Alam Minangkerbau were popular news-
papers and they too were not lagging behind in highlighting the polemical topics of
the period. The /nsulinde, a Padang-based periodical, in fact claimed to serve as
““guidance for all priyayis and gentlemen who were in pursuit of knowledge...”.

However, of all the native journalists who emerged at the turn of the century,
the most colourful figure and certainly one that could be said to have given substan-
tial contribution to the development of the native press in Indonesia and the
growth of national conscieusness among Indonesian intellectuals was Raden Mas
Tirto Adhi Soerjo. It was Tirto who pioneered the Indonesian participation in the
press industry. When the first periodical he founded (Soenda Berita, 1903) ceased
to appear in 1905 he started another journal called Soe/oeh Keadilan [Torch of
Justice] in 1097 upon the advice of the Chief Jaksa at Ceribon, R.M. Temenggung
Pandji Arjodinoto. It that same year he launched his first weekly newspaper (the
first to be owned and run by an Indonesian) named Medan Priyayi [Priyayis’
Forum] . He was the chief editor for both publications.

The desire to start a native publishing company and thus make his living in the
press business prompted him to approach a certain Haji Mohamed Arsad, a
Sundanese from Bandung to procure financial backing. By making Arsad a partner
of the company, Tirto managed to start a publishing firm in August 1907 which
would facilitate him in producing more journals. Since Haji Mohd. Arsad was the
principal shareholder, the post of Director was given to him and the company was
called HM. Arsad & Co. In the following year the company published the first
women’s journal in the Indies. The Poetri Hindia [the Indies’ princess], as the
journal was called, was launched in January 1908 with Tirto as one of its chief
editors.'’ The journal’s patron was the Bupati of Karanganjar, Raden Temenggung
Tirto Koesoemo. Articles in the Poetri Hindia were mostly contributed by wives of
priyayis and they touched on various aspects, namely hygiene, child-care, evils of
being extravagant, Javanese cookery and others of feminine intrest. Apparently
the periodical received the backing of the authorities. Some time in 1909 the
editorial board received money for the journal from the Queen Mother, Queen
Emma “"as an inducement for bringing progress to the housewives in the Indies’”.18

The encouraging response from readers and subscribers to the publications by
Tirto Adhi Soerjo and the realization that the native printing business could well
thrive, encouraged Tirto to expand his business by founding a printing and
publishing concern which he hoped could be started with the backing of rich
priyayis and wealthy Chinese. His ambition was fulfilled when towards the end of

17Tirt0 was assisted by a number of ladies who were given the titles of chief-editors and
editors. His own wife, Raja Fatimah, and H.M. Arsad’s wife were also appointed as editors of
the periodical. Most of the ladies were quite highly qualified in the context of this period. They
were either teachers or graduates of Dutch schools. There were also names of European ladies
on the editorial board.

Y8ppedan Privayi (3), 1909, p. 744.

10



1908 he managed to set up the Medan Priyayai Javanese Book Trader, Printer and
Stationer Company Limited, with a target capital of fl. ?5,000—.19

With the setting up of the Medan Priyayi firm as a limited liability company,
the Indies had seen for the first time the birth of a serious attempt by an
Indonesian entrepreneur to start a sizable business concern through the sale of
shares. However, this went to prove that by themselves the Indonesians would not
be able to set up a business company in order to compete with the non-indigenous
business concerns. Efforts to enter the business world had, time and again, been
expressed in the vernacular press at the turn of the century but they only succeeded
in setting up co-operative shops; even these found great difficulties to survive due
to lack of managerial skill and entrepreneural leadership among Indonesians who
were more priyayi-orientated than business-orientated. Tirto Adhi Soerjo himself
was a priyayi but he was very much interested in business as proven when at the
turn of the century he became an insurance agent for a European company. He had
little experience and the know-how in the business field. The only skill he had was
as a journalist and his interest in the press made him more inclined to start a
printing business.

The formation of the Medan Priyayi Co. Ltd. was accompanied by the rise of
small commercial cooperative ventures. In Sumatra, Dja Endar Moeda of Padang
had managed to set up a printing press in 1906. But it was only in 1911 that the
Sumatra Malays made a breakthrough in establishing a relatively sizeable business
concern with the setting up of the Perserikatan Orang Alam Minangkerbau (Union
of the People of Minangkabau) and a printing press was established in that year to
produce the newspaper, Oetoesan Melajoe.20

The so-called awakening of Indonesians in the economic field was greeted with
enthusiam by Tirto Adhi Soerjo. He felt that at long last changes were taking place
in Indonesian society. His enthusiasm was further boosted when the Budi Otomo
came into reality in 1908. He said the position of the Javanese could be advanced if
their leaders who had gained position and influence would use them to improve the
welfare of their people and not merely to promote their own vested interests. The
sentiments expressed by Tirto when the Budi Otomo was founded on 20 May, 1908
were that of rejoice at first but he was not forgetting the existence of native associa-
tions in Sumatra.?! He said that the Javanese and the Sumatrans could learn from
one another. He called for the unity of “the sons of the Indies’’ [anak Hindia] and
reminded them not to be jealous of each other so that efforts and initiatives of one
side were not denied or lcoked down with malice by the other, Touching on the
need for Indonesians to support their fellow indigenous businessmen, he reminded
them ““not to take pride if they had to buy their goods from the shops of other

19Thi5 was to be divided into 300 shares, valued at fl. 25, — each.

2oThe Perserikatan QOrang Alam Minangkerbau was founded on the initiative of Datoek
Soetan Maharadja. See Ahmat Adam, ““The Vernacular Press in Padang, 1865—1913",

Akademika, journal of the Faculty of Social Sciences and Humanities, Universiti Kebangsaan
Malaysia, no. 7, July 1975, p. 83.

21Local associations were more rapidly founded after the formation of the Budi Utomo.
In 1909, there existed the Sinar Kota Bangkahoeloe and the Sumatra Setia both in Bencoolen
and the Keradjinan Minangkerbau nan Doea in Padang.

11



races’’. He urged them to compete with the other communities and to spend their
money in stores or shops owned by their own people.

Tirto Adhi Soerjo’s concern for the welfare of the native people was expressed
not only in his writings but also in his actions. In 1906 he had made a tour of Java
and according to him he was approached by a number of leading priyayis to seek
ways and means of improving the welfare of the peo;c:;le.2 Upon the completion
of his tour, Tirto discussed the matter with Raden Mas Prawirodiningrat the Chief
Jaksa [Public Prosecutor] at Batavia, Taidjin Moehadjihin the District Commandant
at Mangga Besar, and Bahram the District Commandat at Penjaringan. Following
their deliberations they unanimously agreed that a society of priyayis to be named
Sarekat Priyayi should be formed. A provisicnal committee was immediately set up
and notice was circulated in around Java calling for support in the formation of the
Priyayi Society which was to be based at Batavia with branches throughout Java.
The principal aim of this society was to establish a scholarship fund and to promote
the education of children of priyayis.z3 The Sarekat Priyayi also intended to start a
library where books and other reading materials could be made available not only
to students but also to the members of the society.

The Sarekat Priyayi then was the forerunner of a modern type of organization
for Indonesians whereby the aims of the much-earlier 7Tiong Hoa Hwe Koan in
propagating education for Chinese children seemed to have cast some influence on
the priyayis. It could also be deduced that the aims of the Budi Utomo which was
to emerge soon after the formation of the Sarekat Priyayi did not appear to differ
very much from those of the Sarekat. The Sarekat Priyayi was founded sometime
in late 1906. Its committee consisted of:

President: R.M. Prawirodiningrat

Vice-President: Tamrin Mohd Tabri
Secretary-cum-Treasurer: R.M. Tirto Adhi Soerjo
Commissioners: Taidjin Moehadjihin, and Bachram.

Tirto claimed that when he announced the intention to form the Sarekat
Priyayi about seven hundred priyayis throughout Java had agreed to become
members. The founders of the society also realized the need to have an organ for
the society. As a matter of fact, R.M.T. Pandji Arjodinoto advised the committee to
start a newspaper as soon as possible. He himself volunteered to donate fl. 1,000-as
initial capital to start the society’s organ. It was to be a politically-orientated
DBDEf-24 In spite of the noble aims of the Sarekat Priyayi, however, there was no

22As far as this writer knows this tour has never been mentioned by any historian of
modern Indonesia. But the tour made by Dr. Wahidin Soedirohoesoedo in about the same year is
well-known. However, evidence shows that Tirto also made the tour although whether it was
earlier than Wahidin's trip or later, cannot be ascertained.

23With this aim in mind, the society intended to set up a boarding school house
at Batavia. The Society was quite ambitious for it planned to impose only the barest minimum
of charges for the hostel. Wherever possible, children from poor priyayi families would be given
free accommodation. The society also envisaged the founding of a Frobel primary school.
The Dutch language would be included in its curriculum, as this could prepare them for
admission to Dutch Schools.

24
Medan Prijanji, (3), 1909, p. 8.

12



certainty that the society was able to execute what it planned for. It might have
existed only in name and when the Budi Utomo was founded in May 1908 the
name of the Sarekat seemed to have been eclipsed. Nevertheless the intention to
start a newspaper did materialize. On 1 January 1907, the maiden issue of the
Medan Priyayi appeared as a weekly from the printing press at Sukabumi.?® Tirto
Adhi Soerjo became its editor and administrator. He had established it with an
initial capital of fl. 3,500-. But the real expenditure incurred in its publication was
fl. 7,500-. When it was first launched it had about 1,000 readers, at least half the
number being priyayis.

The Medan Priyayi could be said to be the first full-fledged indigenous weekly
newspaper. It acted as an organ for the native intelligentsia succeeding the Bintang
Hindia. The Medan Priyayi encouraged readers to submit articles on issues ranging
from native education to questions of culture, native bureaucracy and administra-
tion which were socio-political in nature. It was not unusual to find articles in the
form of complaints and criticisms levelled against the corrupt priyayis and in-
efficient government officials who exploited the orang kecil [common folk]
through their abuse of power. Tirto Adhi Soerjo’s unrestrained criticisms against
the Dutch and native officials and his very nationalistic sentiments as expressed in
many of the issues he raised in the Medan Priyayi demonstrated the political
orientation of the weekly. His articles had been sharp and biting, exposing the
corruption often practised by the higher priyayis themselves. This landed him into
serious trouble later. On one incident he was sued for libel when he used the term
snotaap [urchin] to refer to the Aspirant [probationary] Controller of Purworejo
whom he accussed of being corrupt.“” Tirto was also found guilty of defaming the
character of the Wedono of Tjangkrep in Purworejo and for this he was sentenced
to a two-month exile to Telok Betong. Tirto's outspokenness brought him many
enemies. To those Indonesians who chose to become naturalized Netherlands he
gave them the title “Belanda besluit’; his nationalistic feelings could well be seen
from his statemnet when he disapproved of Javanese who couldn’t speak Javanese
well but would rather speak in the Dutch language. He said,

“*... We the natives shall always remain indigenous, but it is of importance
that we strive like the Europeans, researching, studying and promoting our
[knowledge] of the language, customs and institutions [of the Dutch],
but [their] language and customs should not be used to usurp our original
language and customs; the_,y are only to be utilized as capital to increase
our wealth and s*creng'(h".2

Tirto disapproved of the rush for ”Wes_ternizing” Indonesian culture. His views
on modernization seemed to indicate that he was against the ideas of the kaum
muda as propagated by Abdul Rivai through the Bintang Hindia.

25The paper was converted into a daily newspaper in July 1910, By that time it was
published and printed by the Medan Priyayi Co. Ltd.

26p10dan Priyayi, (24), 30 June, 1908.

27 predan Priyayi, (3), 1909, p. 459.

13



The polemic on kemajuan and how it should be defined was still the pre-
occupation of the vernacular press both in Java and Sumatra right up to the period
long after the formation of the Budi Utomo. In Sumatra, the controversy between
the kaum muda and kaum kuno took a slightly different twist especially in Sumatra
West Coast during the first decade of the twentieth century. Whereas the sociolo-
gical division between the secular western-educated elite and the traditional nobility
group represented one form of the dichotomy as expressed in the terms kaum muda
and kaum kuno or kaum tua, the confrontation between the conservative ulama
and the young ulama (who were very much influenced by ideas from the Cairo
journal, A/-Manar which was edited by Muhammad Rashid Ridza, a student of
Syeikh Muhammad Abduh, and from the writings of ibnu Taimiyah and ibnul
Qaiyim),28 formed another aspect of the polarization which gave rise to another
group also called kaum muda but with a religious cannotation. This kaum muda
agama [religious progressives] group became a target of hostility for the adat group
who, led by Datoek Soetan Maharadja, was conservative and adat-influenced in its
religious outlook. The kaum muda ulama was asscused of trying to undermine the
adat and at the same time trying to bring back Wahabbism in Sumatra.29 But the
religious kaum muda professed to purify Islam from the irreligious adat practices
of Minangkabau. As such, so they stressed, there was a need for Moslems to return
to the real sources of the Islamic faith, namely the Koran and the hadith, the
Prophet’s tradition. The kaum muda ulama were led by Haji Abdullah Ahmad, Haji
Abdul Karim Amrullah and Syeikh Muhammad Djamil Djambek. Their adversaries,
the kaum tua ulama were led by Syeikh Chatib Ali of Padang, Syeikh Muhammad
Mungka, Syeikh Bajang and others.30

The outcome of this confrontation between the adat defenders and the
modernist kaum muda led to the rise of newspapers which became the spokesmen
for each side in defence of their stand. In 1911 Datoek Soetan Maharadja started
the Oetoesan Melajoe and within that same year, about four months later, the kaum
muda ulama launched the religious-orientated A/-Moenir aimed at disseminating
Islamic teachings among Moslems in Minangkabau. While proclaiming that Moslems
should not be confined to the Shafi‘ite school only in their interpretations of Islam
but instead they should apply the ijtihad, namely to strive to attain truth by using
akal [reasoning], the A/-Moenir also published articles which hitherto had been
considered taboo by the kaum tua ulama. The question of wearing neckties and
hats and taking photographs which had been considered haram [forbidden] by the
kaum tua ulama were openly discussed and readers were informed that such things
had never been forbidden by the Koran and hadith. The kaum muda ulama also
taught that the Friday sermon before prayers could be delivered in the language
that was understood by the congregation. The kaum muda also showed their
progressiveness to their fellow Moslems by encouraging them to acquire general

2BI\/IE:}'trnut:i Junus, Sedjarah Islam di Minangkabau, Jakarta, 1971, p. 54.

ngatoek Soetan Maharadja himself labelled the kaum muda ulama as successors of the
Padris or Wahabbis who were trying to bring back Minangkabau into the period of the Padris
during which time his great grandfather was killed.

3C'Harnka, Riwayat Hidup Dr. H. Abd. Karim Amrullah dan Perdjuangan Agama di
Sumatra, Jakarta, 1957 (3rd edition), p. 101.

14



knowledge and to study European languages besides learning Arabic and Islamic
theology.alI

The religious polemics in the years between 1911 and 1913 had been so heated
up that conflicts and dissension in Minangkabau society worsened. The growing
influence of the kaum muda agama was bitterly resented. This motivated Datoek
Soetan Maharadja to found another paper to counter the A/-Moenir. In 1913 two
newspapers called Soeloeh Melajoe and Soeara Melajoe were published by Datoek
Soetan Maharadja. Through the Soeara Melajoe the kaum tua ulama, led by Nkoe
Chatib Ali and Datoek Soetan Maharadja, voiced their repudiation of the teachings
of the kaum muda in the Al-Moenir.3?

In spite of the possible threat of dissension within Minangkabau society that
was brought about by the religious controversy between the kaurn muda ulama and
the kaum tua group in the period around 1911 and 1912, another trend in the
modernization of Minangkabau society began to emerge and this time it came from
the women inteliectuals of Minangkabau. Through the campaign of the Malay-
language press for a greater consciousness among parents on the importance of
education for girls, and especially from the pen of Datoek Soetan Maharadja
himself, the women of Minangkabau began to show signs of accepting the challenge
of change and modernization. On 10 July 1912, through the patronage of Datoek
Soetan Maharadja himself, a women’s newspaper called Soenting Melajoe [Malay
Ornament] was launched making it the first ladies’ newspaper ever to be published
in Sumatra. The paper was meant to be a kind of reformist feminine organ in which
the Minangkabau women intellectuals could contribute ideas to stimulate interest
among their fellow-women to strive for progress and betterment of their sex. The
Soenting Melajoe was edited by Datoek Soetan Maharadja’s daughter, Zoebeidah
Ratna Djoewita and Siti Rohana, the daughter of a Jaksa at Medan. The awakening
of the women of Minangkabau could be seen when Siti Rohana founded the
Keradjinan Amai Setia [Loyal Mothers’ Endeavour], an association that aimed at
promoting handicrafts made by women. The association also had a school to teach
reading and writing in the Jaw/ [Arabic] and Romanised characters. Domestic
science was also part of the course provided.

It is interesting to observe that Datoek Soetan Maharadja, for all his conserva-
tiveness with regard to the adat, and was a kaum tua in so far as religion
was concerned, could well be categorized as a ‘secular’ kaum muda. He was
certainly a modernist with regard to Western education which he believed should
be spread more extensively for the indigenous people. In 1902 he founded a boys’
school. In 1909 he also set up the first weaving school for gir[s.?'3 His dual cultural
stance prompts one to bring him to comparison with his Javanese contemporary,
Raden Mas Tirto Adhi Soerjo. Both men believed in pursuing material progress for

31Mahmud Junus, op. cit., p. 47.

32The Al-Moenir, however, did not exist very long. By 1916 it had ceased to appear in

Padang. According to Mahmud Junus its printing press was burnt down.

338ee Taufik Abdullah, “Modernization in the Minangkabau world’’ in Claire Holzt, (ed.),
Culture and Politics in Indonesia, |thaca, 1972, p. 223.

15



the indigenous people. Lika Tirto, Datoek Soetan Maharadja also believed in
sustaining the aristocratic hierarchical system in which both men belonged to the
upper stratum of native society. The only marked difference between the two men
was that while Datoek Soetan Maharadja was a firm believer of the adat as being the
determinant of Minangkabau identity, so that his attitude towards the modernist
religious intellectuals was hostile, R.M. Tirto Adhi Soerjo saw in Islam as the poten-
tial factor in uniting the indigenous community in organizational ventures that
would elevate native social and economic positions while projecting the ‘’national’’
identity and cultural tradition. It was for this particular reason that he founded the
Sarekat Dagang Islamiyah in March 1909 at Bogor with the declared aim of

“looking after the interests of Muslims in the Netherlands Indies””. The organization
was commercial in orientation and was founded jointly with some Arab merchants
and native priyayis.34 Tirto was elected secretary-cum-adviser of the association.
Sech Achmad bin Abdulrahchman Badjenet was made President. However, when
Tirto sought the government’s recognition of the society it was rejected on the
ground that in matters of commerce and industry the laws pertaining to the Arabs
were totally different from the natives’. Thus ended the life of the forerunner of
the Sarekat Islam movement.

The rise of Indonesian social consciousness which ultimately led to a national
awakening was a by-product of many factors. The implementation of the Ethical
Policy had certainly played a role of great importance in bringing consciousness to
Indonesians in general with regard to their socio-economic environment. The
emergence of a pan-Chinese movement in Indonesia also played its part in giving a
catalyst for Indonesian awakening. But the role of the native press was especially
important in exposing the Indonesian intellectuals to the current issues and
problems in a colonial society. In a society where education was the privilege of a
few, and where a medium to express what they felt was not too easily available,
the newspapers thus became an important forum where views were exchanged and
debates ensued. The journalists themselves, be they correspondents or editors, were
people with influence and their intellectual background plus their exposure to
events around them rendered them the possibility of shouldering the responsibility
of leadership for their society. They became men of action in the sense that they
tried to do something to correct the ills and drawbacks that befell their people.
Thus it was that people like R.M. Tirto Adhi Soerjo, Abdul Rivai, Datoek Soetan
Maharadja, Wahidin Soedirohoesoedo, Mas Boediardjo and Mas Ngabehi
Dwidjasewaja (both helped in running the Boedi Oetomo) and others that followed
such as in particular, R.M. Soewardi Soerjaningrat, Oemar Said Tjokroaminoro,
Abdoel Moeis and many others had all been journalists while at the same time
holding posts in organizations which served to fight for the cause of their people. It
is therefore the contention of this paper that the rise of Indonesian national con-
sciousness was interwined with the rise of the native or vernacular press in
Indonesia.

34It§ fognder_s were: Sech Ahmad bin Abdul Rachman Badjenet, Mohammad Dagrim,
Sech Galib bin Said, Sech Mohammad bin Said Badjenet, Mas Railoes, Soeleiman, Arsad,
Abdullah and Tirto himself.

16



	1
	2
	3
	4
	5
	6
	7
	8
	9
	10
	11
	12
	13
	14
	15
	16

