ANALISIS LAKUAN BAHASA DIREKTIF GURU PELATIH DALAM KOMUNIKASI DI BILIK DARJAH

ZANARIAH IBRAHIM, MASLIDA YUSOF, KARIM HARUN

Abstract


ABSTRAK

 

Sewaktu proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung, pelbagai lakuan bahasa digunakan oleh guru pelatih untuk menyampaikan isi pelajaran.  Antara lakuan bahasa yang kerap digunakan dalam kalangan  guru pelatih sewaktu mengajar ialah lakuan bahasa direktif. Lakuan bahasa direktif ialah ujaran yang digunakan membuat si pendengar melakukan sesuatu.   Sehubungan itu, kajian ini meneliti  bentuk  lakuan bahasa direktif guru pelatih Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) dalam komunikasi di bilik darjah sewaktu mengajar matapelajaran  Bahasa Melayu.  Kajian secara kualitatif ini menggunakan teknik rakaman  melibatkan tiga orang guru pelatih tahun akhir IPGM sebagai responden kajian. Ujaran lakuan bahasa direktif telah ditranskripsikan secara verbatim dan dianalisis menggunakan  teori lakuan pertuturan dan komunikasi oleh Bach dan Harnish (1979). Kajian menunjukkan ujaran direktif responden terdiri daripada subkategori lakuan bahasa direktif  permintaan, pertanyaan, keperluan, larangan,  permisif dan nasihat.  Kajian ini juga mendapati, dalam subkategori lakuan bahasa direktif, ujaran direktif berbentuk keperluan yang terdiri daripada ayat suruhan paling kerap diujarkan oleh guru pelatih. Hal ini kerana direktif keperluan dapat menyerlahkan kewibawaan dan ketegasan si penutur kepada pihak pendengar.  Kesimpulannya, kajian menunjukkan bahawa guru pelatih IPGM mempunyai kecekapan pragmatik dalam komunikasi di bilik darjah terutama sewaktu memberikan arahan kepada murid.

 

Kata kunci: lakuan ahasa direktif; guru pelatih; pengajaran Bahasa Melayu; kecekapan pragmatik  


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.