Persepsi Pelajar terhadap Bahan Pembelajaran Konsep Budaya dan Kosmologi Melayu Secara Dalam Talian (Students’ Perception of Malay Cultural and Cosmological Concepts Online Learning Materials)
Abstract
Bahan pembelajaran yang bersesuaian dalam pembelajaran secara dalam talian adalah satu keperluan yang tidak boleh dinafikan. Pembelajaran bahasa secara dalam talian perlu mengambil kira bahan pembelajaran kerana ia membantu pembelajaran (Zarlina et al. 2012). Kajian berkaitan bahan pembelajaran konsep budaya dan kosmologi Melayu secara dalam dijalankan masih belum dijalankan. Bahan pembelajaran yang mudah dicapai pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja terbukti menjadi satu kelebihan dalam pembelajaran secara dalam talian. Sehubungan itu, satu kajian yang menganalisis persepsi pelajar terhadap keperluan bahan pembelajaran konsep Budaya dan Kosmologi Melayu secara dalam talian telah dijalankan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar bersedia untuk berkomunikasi secara dalam talian dengan pensyarah dan rakan-rakan sekiranya mereka tidak memahami konsep budaya dan kosmologi yang dipelajari. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif bagi menganalisis maklum balas 169 orang responden. Dapatan kajian menunjukkan bahawa responden sangat bersetuju dan bersetuju bahan pembelajaran secara dalam talian perlu dibangunkan bagi memudahkan pembelajaran dan pemahaman mereka terhadap konsep Budaya dan Kosmologi Melayu. Dapatan juga menunjukkan bahawa pelajar bersedia menggunakan bahan pembelajaran tambahan sekiranya disediakan. Diharapkan kajian ini dapat membantu dalam membangunkan bahan pembelajaran secara dalam talian yang boleh memudahkan pembelajaran konsep Budaya dan Kosmologi Melayu.
Kata kunci: persepsi, pembelajaran dalam talian, konsep Budaya dan Kosmologi Melayu, bahan pembelajaran
Full Text:
PDFReferences
Ahmad Zubir Rosdi, Syed Najihuddin Syed Hassan dan Mohammad Shiham Mahfuz. 2021. Penerimaan Pelajar dan Penggunaan M-Pembelajaran Terhadap Pengajian, Journal of Quran Sunnah Education and Special Needs, Vol. 5 No 6, Jun 100-112. https://doi.org/10.33102/jqss.vol5no1.103.
_______________________________________________________
Aliff Nawi, Mohd Isa Hamzah dan Surina Akmal Abd Sattai. 2014. Tahap Penerimaan Penggunaan Telefon Bimbit Sebagai M-Pembelajaran dalam Pendidikan Islam. Journal of Islamic and Arabic Education 5(1), 2013 1-10 https://www.academia.edu/7490297/Tahap_Penerimaan_Penggunaan_Telefon_Bimbit_Sebagai_M_Pembelajaran_dalam_Pendidikan_Islam
_______________________________________________________
Athirah Md Desa 2017. Kelebihan M-Pembelajaran Dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran. Dimuat turun pada 1 Julai 2022 dari https://athirahmddesa.weebly.com/pelajar/kelebihan-m-pembelajaran
_______________________________________________________
Barker, C. 2012. Cultural Studies, Edition, 4. New York: SAGE Publishing.
_______________________________________________________
Jamilah Hussain dan Shukeri Mohamad Ros. 2021. A Study on The Use of E-Learning Among Students In The Department Of Trade Polytechnic Tuanku Syed Sirajuddin. International Journal Of Education, Psychology And Counselling 6 (38) (March 2021): 66-79, http://www.ijepc.com/PDF/IJEPC-2021-38-03-07.pdf
_______________________________________________________
Jemson, D.J., Sabariah Sharif dan Soon Singh A/L Bikar Singh. 2019.
Penerimaan Penggunaan Mobile Learning di kalangan Pelajar Tingkatan 6 dalam Mata Pelajaran Geografi. Dimuat turun pada 1 Julai 2022 dari https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/282/195
_______________________________________________________
Mahizer Hamzah. 2006. M-Pembelajaran: Era Baru Dalam Pembelajaran. Dimuat turun pada 1 Julai 2022 dari https://www.academia.edu/5395477/M_Pembelajaran_Era_Baru_dalam_Pe mbelajaran
_______________________________________________________
Noradilah Abdul Wahab, Najmi Muhammad & Mohd. Sani Ismail. 2020. Analisis Keberkesanan Penggunaan ICT Dalam Mendepani Gelombang Revolusi Industri 4.0 Dalam Kalangan Pelajar di Negeri Terengganu, Malaysia. Asian People Journal 3(1): 101-109
_______________________________________________________
Norhazlina Husin, Saliza Ismail, Midiyana Mohamad, Nor Azita Che Din, Sri Qamariah Mohd Samsir, Noor Hanim Rahmat. 2021. Learning Malay Cultures and Cosmology Online Using Kabukos: What do the Learners Need? International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 11(11), 1133 – 1153.
_______________________________________________________
Nurulhuda Salim, Norfadzliah Mohamad Yatim & Hazlan Asiz. 2017.
M-Pembelajaran: Kesediaan Pelajar KKBBM Terhadap Era Baru Medium Pembelajaran. National Innovation and Invention Competition Through Exhibition (iCompEx’17). https://www.academia.edu/33131849/M_PEMBELAJARAN_KESEDIAAN_PELAJAR_KKBBM_TERHADAP_ERA_BARU_MEDIUM_PEMBELAJARAN
_______________________________________________________
Norhayati Che Hata, Shaferul Hafes Sha'aria & Mohd Fauzi Abdul Hamid. 2013.
Persepsi Pelajar Terhadap Penggunaan Animasi dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Teknologi (Social Sciences). 63:1 (2013), 25–29. Dimuat turun dari https://journals.utm.my/jurnalteknologi/article/view/1683/1469
_______________________________________________________
Nur Fatin Shamimi Che Ibrahim, Nur Farahkhanna Mohd Rusli, Mohd Ra’in Shaari & Kesavan Nallaluthan. 2021. Persepsi Pelajar terhadap Aplikasi Multimedia Interaktif dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran Abad
ke-21. Online Journal for TVET Practitioners. Vol. 6 No. 1 (2021) p. 15-24. Retrieved from: DOI: https://doi.org/10.30880/ojtp.2021.06.01.003
_______________________________________________________
Nuryansyah Adijaya & Ratih Pertiwi. 2017. Students’ Perceptions Toward
Learning Materials Used In Online Learning. The 4th UAD TEFL International Conference, UAD Yogyakarta 2017, 416 - 420. https://doi.org/10.12928/utic.v1.195.2017
_______________________________________________________
Rohana Yusuf. 2010. Asas Sains Sosial dari Perspektif Sosiologi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
_______________________________________________________
Tengku Sarina Aini binti Tengku Kasim & Nur Atikah binti Miasan. 2021. Pengaplikasian M-Pembelajaran dalam Situasi Pandemik Covid-19: Konsep dan Komponen. DOI: https://doi.org/10.47405/mjssh.v6i12.1212
_______________________________________________________
Wan Noor Hazlina Wan Jusoh, Ruhaizah Abd Ghani, Nor Adila Mohd Noor, Azarudin Awang & Noor Hasyimah Sulaiman. 2019. Persepsi Pelajar Terhadap Penggunaan Video dan Padlet (Pvdp) Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Subjek Pemikiran dan Tamadun Islam. e-Academia Journal. Volume 8 Issue 2 2019, Page 1-7. Retrieved from: https://e-ajuitmct.uitm.edu.my/v2/images/Vol8Issue2/Page-1-7
_______________________________________________________
Yap Chin Huat & Tay Yong Choo. 2014. Penggunaan WeChat dalam
Pembelajaran dan Pengajaran Kursus Pengajaran Kurikulum Bahasa Cina Pelajar PISMP. Jurnal Penyelidikan Tindakan IPGKBL. 8. 37- 48. https://edup-2083.blogspot.com/2019/07/konsep-dan-jenis-jenis-pembelajaran.html
_______________________________________________________
Yasmin Saw. 2020. Pembelajaran dalam talian pada masa krisis Covid-19.
Dimuat turun pada 26 Jun 2020 dari https://www.themalaysianinsight.com/bahasa/s/238042
_______________________________________________________
Zarlina Mohd Zamari, Airil Haimi Mohd Adnan, Sheema Liza Idris, Johana
Yusof. 2012. Students’ Perception of using Online Language Learning Materials. Procedia - Social and Behavioural Sciences, Volume 67, Pages 611-620. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.11.367.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Contact:
Editor-in-Chief
MALIM Jurnal Pengajian Umum Asia Tenggara
Pusat Pengajian Citra Universiti
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor Darul Ehsan
MALAYSIA
E-mail: jmalim@ukm.edu.my
© Copyright Universiti Kebangsaan Malaysia