ANALISIS PERCAMPURAN KOD BAHASA MELAYU DALAM KALANGAN PELAJAR CINA (Analysis of Code-Mixing in Malay Language Among Chinese Students)
Abstract
ABSTRAK
Kajian bertujuan untuk menganalisis percampuran kod daripada aspek kesalahan tatabahasa dalam penulisan karangan bahasa Melayu dan aspek kesalahan tatabahasa dalam lisan pelajar Cina melihat dua aspek, iaitu mengenal pasti kesalahan bahasa Melayu dalam karangan pelajar Cina, menganalisis data kesalahan dan menghuraikan aspek percampuran kod bagi menyampaikan mesej pelajar dari perspektif pragmatik dengan menggunakan konsep rangka rujuk silang di sebuah sekolah swasta di daerah Petaling Jaya Selangor. Kajian ini merupakan kajian kualitatif dengan menggunakan kaedah temubual dan analisis dokumen kertas penulisan karangan dengan melibatkan 5 orang murid Cina di sebuah sekolah swasta di daerah Petaling Jaya Selangor. Dapatan kajian menunjukkan analisis kesalahan tatabahasa percampuran kod dalam aspek penulisan bahasa Melayu menunjukkan percampuran kod yang terdapat ialah percampuran bahasa Inggeris iaitu kesalahan tatabahasa golongan kata yang tertinggi bagi penulisan murid ialah kata nama diikuti dengan kata adjektif, kata kerja dan kata tugas. Manakala dari aspek lisan pula menunjukkan bahawa golongan kata nama merupakan kesalahan bahasa yang tertinggi diikuti dengan kata adjektif, kata kerja dan kata tugas. Dengan ini, guru dapat mengenal pasti kesalahan yang sering kali dilakukan oleh muridnya dan juga dapat membantu guru untuk mengunakan kaedah atau strategi yang sesuai dengan setiap murid. Ini selaras dengan dasar negara Malaysia yang menitikberat dan memandang serius agar setiap pelajar dapat menguasaai bahasa kebangsaan dengan baik dan berkesan.
Kata kunci: Percampuran kod; Murid Cina; Bahasa Melayu
ABSTRACT
The study aims to analyze code mixing from two perspectives: grammatical errors in written Malay essays and grammatical errors in spoken Chinese. The study will involve identifying Malay language errors in Chinese students' essays, analyzing error data, and describing aspects of code mixing to convey student messages from a pragmatic perspective using the concept of a cross-reference framework. The study was conducted at a private school in the Petaling Jaya district of Selangor. It is a qualitative study that will use the methods of interviews and document analysis of essay writing papers involving five Chinese students from a private school in the Petaling Jaya
district of Selangor. Findings of the study revealed that the analysis of grammatical errors in code mixing in the aspect of Malay writing showed that the code mixing was English mixing. That is,the highest grammatical errors for students' writing were nouns followed by adjectives, verbs, and task words. From a verbal aspect, the study showed that the noun group is the highest language error followed by adjectives, verbs, and adverbs. With this information, teachers can identify the mistakes that are often made by their students and can also use methods or strategies that are appropriate for each student. This is in line with Malaysia's national policy, which emphasizes and takes seriously ensuring that every student can master the national language well and effectively.
Keywords: Code mixing; Chinese students; Malay language
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.
Contact:
Editor-in-Chief
MALIM Jurnal Pengajian Umum Asia Tenggara
Pusat Pengajian Citra Universiti
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor Darul Ehsan
MALAYSIA
E-mail: jmalim@ukm.edu.my
© Copyright Universiti Kebangsaan Malaysia