Cultural Inspirations towards Malaysian Animation Character Design

Faryna Mohd Khalis, Normah Mustaffa

Abstract


Abstract

Culture is part of human development which evolves with civilization from ancient times to today’s digital era. Animation contributes to the cultural industry through signs and symbols and is captured from people’s different lifestyle and various grounds including religion, belief systems, politics, tradition, language, tools, costumes, buildings and arts. Wayang Kulit or ‘Shadow Play’ was once a famed traditional culture in the 1960s for entertainment purposes in Malaysia which fundamentally led to the continuation of the 2D and 3D animation studies. Nevertheless, students these days seem lack the sense of local identity as shown in their final animation project, as if the culture sentiment is getting faded. Since culture is also emerging with an identity where both fundamentals are strongly connected, this research aims to identify the influence of culture towards artwork, produced by art and design students who study animation. Content analysis was used to analyze the complete final artwork from selected university in Sarawak which offer required subject. Besides a good storyline, animation must have a strong character design with a good personality, appropriate costumes and accessories. Results found that there are cultural influences where the character’s costume design is similar to the Sarawak traditional clothing. Thus, it proves that Malaysian culture is still sturdily inspiring students in creating their artwork.

 

Keywords: Tradition, Culture, Identity, Cartoon, Character.

 

Abstrak
Budaya adalah sebahagian daripada pembangunan manusia yang berkembang seiring dengan tamadun dari zaman purba ke era digital hari ini. Animasi menyumbang kepada industri budaya melalui tanda-tanda dan simbol dan dihasilkan dari gaya hidup rakyat yang berbeza dan pelbagai latarbelakang termasuk agama, sistem kepercayaan, politik, tradisi, bahasa, peralatan, pakaian, bangunan dan seni. Wayang Kulit atau 'Shadow Play' pernah menjadi budaya tradisional yang terkenal pada tahun 1960 untuk tujuan hiburan di Malaysia yang pada dasarnya membawa kepada kesinambungan daripada kajian animasi 2D dan 3D. Walau bagaimanapun, pelajar hari ini seolah-olah tidak mempunyai identiti tempatan seperti yang ditunjukkan dalam projek animasi akhir mereka, seolah-olah sentimen budaya semakin pudar. Oleh kerana budaya juga muncul dengan identiti di mana kedua-duanya sebagai asas yang berkaitan, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengaruh budaya terhadap karya seni, yang dihasilkan oleh pelajar seni dan reka bentuk yang belajar animasi. Analisis kandungan digunakan untuk menganalisis karya akhir yang lengkap daripada universiti terpilih di Sarawak yang menawarkan mata pelajaran yang diperlukan. Selain jalan cerita yang baik, animasi mesti mempunyai reka bentuk watak yang kuat dengan personaliti yang baik, pakaian dan aksesori yang sesuai. Hasil kajian mendapati bahawa terdapat pengaruh budaya di mana reka bentuk pakaian watak itu adalah sama dengan pakaian tradisional Sarawak. Oleh itu, ia membuktikan bahawa budaya Malaysia masih menjadi inspirasi pelajar dalam menghasilkan karya seni mereka.

 

Kata kunci: Tradisi, budaya, identiti, kartun, watak


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


e-ISSN: 2289-1528