Penyalahgunaan Internet Sewaktu Kuliah: Kesan daripada Penyerapan Kognitif dan Tabiat Berinternet

Roshayati Abdul Hamid, Zaleha Yazid, Noor Hasni Juhdi, Laila Adrena Mat Kana

Abstract


ABSTRAK

Fenomena penyalahgunaan internet dalam kalangan pelajar terjadi apabila pelajar menggunakan internet bagi tujuan lain selain daripada aktiviti berkaitan pembelajaran sewaktu kuliah. Penyalahgunaan internet mampu memberi kesan yang negatif kepada pelajar dan universiti dalam melahirkan graduan yang bertaraf dunia. Penyerapan kognitif adalah motivasi intrinsik yang mampu mempengaruhi tingkahlaku pelajar apabila mereka terlibat secara mendalam dengan teknologi internet. Penyerapan kognitif boleh menyebabkan pelajar tersebut merasai seperti terputus daripada realiti, mempunyai tahap rasa ingin tahu yang tinggi, keseronokan yang melampau, fokus yang mendalam dan hilang kawalan. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menguji samada penyalahgunaan internet sewaktu kuliah didorong oleh penyerapan kognif pelajar tersebut. Kajian ini juga ingin menguji tabiat berinternet sebagai pembolehubah peyederhana. Borang soal selidik telah diedarkan kepada pelajar Institusi Pengajian Tinggi di Malaysia. Data mentah yang diperoleh telah dianalisis menggunakan SPSS. Hasil kajian mendapati penyerapan kognitif dan tabiat berinternet mempunyai hubungan yang signifikan dengan penyalahgunaan internet, namun tabiat berinternet tidak menyederhanakan hubungan antara penyerapan kognitif dan penyalahgunaan internet.

Kata kunci: Penyalahgunaan internet; penyerapan kognitif; tabiat berinternet; institusi pengajian tinggi.

ABSTRACT

The phenomenon of cyber slacking occurs when students use the internet for other purposes other than learning related activities during lecture. Cyber slacking may have negative impact on students and the university in producing world-class graduates. Cognitive absorption is an intrinsic motivation that may influence students’ behavioral when they deeply involved with internet technology. Cognitive absorption may cause the student to feel as temporal dissociation, has a high degree of curiosity, heightened enjoyment, immersive focus and loss of control. Therefore, the purpose of this study is to examine whether cyber slacking during lecture is driven by student's cognitive absorption. In addition, the internet habit is also being tested as a moderator variable. Questionnaires were distributed to students at Higher Education Institution in Malaysia. The raw data obtained was analyzed using SPSS. The findings showed that cognitive absorption and internet habit have significant relationships with cyber slacking, but internet habit do not moderate the relationship between cognitive absorption and cyber slacking.

Keywords: Cyber slacking; cognitive absorption; internet habit; higher education institution


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


DISCLAIMER

The editors and publisher of Jurnal Pengurusan have made every possible effort to verify the accuracy of all information contained in this publication. Any opinions, discussions, views and recommendations expressed in the article are solely those of the authors and are not of Jurnal Pengurusan, its editors or its publisher. Jurnal Pengurusan, its editors and its publisher will not be liable for any direct, indirect, consequential, special, exemplary, or other damages arising therefrom.