Types of New Service Developments Initiated by Service Companies - Finance Versus Non-Finance Sectors

Aliah Hanim Mohd. Salleh

Abstract


Artikel ini melaporkan tentang jenis - jenis pembangunan perkhidmatan baru (PPB) yang diamalkan oleh syarikat-syarikat perkhidmatan pengguna yang terbesar di Eropah dan Amerika Syarikat. Buat pertama kalinya, kaedah
penyelidikan yang digunakan mengizinkan perbandingan-perbandingan dilakukan di antara sektor kewangan dan sektor bukan kewangan, dan inilah yang ditonjolkan di sini. Penemuan-penemuan ini memberi latarbelakang
deskriptif terhadap suatu kajian yang lebih menyeluruh, yang merangkumi aktiviti-aktiviti di dalam proses PPB dan kesan-kesannya terhadap prestasi.Secara ringkasnya, PPB melibatkan perkembangan-perkembangan kepada
barisan keluaran, pembungkusan semula rupa ciri keluaran yang sedia ada dan modifikasi-modifikasi kecil yang lain kepada keluaran. Hanya segelintir sahaja yang merupakan inovasi-inovasi sejati. Untuk menyiasat apakah
yang menyebabkan amalan-amalan sedemikian, didapati bahawa "mempertahankan kedudukan syer pasaran" (terutama sekali di kalangan syarikat-syarikat kewangan) adalah objektif utama disebalik pembangunan pembangunan
tersebut. Penulis menyeru ke arah suatu pendekatan PPB yang seimbang dan sistematik menggabungkan kedua-duanya inovasi tulin dan "peniruan yang Inovatif' Juga disarankan ialah PPB yang menghasilkan lebih banyak lagi perkhidmatan-perkhidmatan baru yang menawarkan faedah-faedah unik, dengan kualiti dan nilai perkhidmatan keseluruhan yang lebih baik.

ABSTRACT
This article reports a survey of types of new service developments (NSD'S) practised by top consumer service companies across Europe and USA. For the first time, the research methodology allows compansons to be made
between finance and non-finance service sectors, and this is highlighted here. The findings form a descriptive background of a larger study, which incorporates activities in the NSD process and their performance impacts. In
sum, NSD'S involve mainly product line extensIOns, repackaging of existing product features and other relatively minor product modifications, rather than truly major innovations. In exploring the reasons for these practices, It was found that "defending market share position" (especially rampant among financial compames) was a common NPD objective underlying these developments. The author calls for a balanced and systematic approach to NSD, which encompasses both true innovation and "innovative iniitation"
Developing more new services that offer unique benefits with better overall services quality and value, IS thus called for


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


DISCLAIMER

The editors and publisher of Jurnal Pengurusan have made every possible effort to verify the accuracy of all information contained in this publication. Any opinions, discussions, views and recommendations expressed in the article are solely those of the authors and are not of Jurnal Pengurusan, its editors or its publisher. Jurnal Pengurusan, its editors and its publisher will not be liable for any direct, indirect, consequential, special, exemplary, or other damages arising therefrom.