Pusat pentadbiran Putrajaya sebagai destinasi pelancongan : Satu analisis SWOT produk pelancongan (Putrajaya Administrative Centre as Tourism Destination : A SWOT Analysis tourism product)

Nur Amirah Kamarus Zaman, Habibah Ahmad, Ah Choy Er, Nur Atiqah Kamarus Zaman, Hamzah Jusoh

Abstract


Putrajaya sebagai pusat pentadbiran Malaysia mempunyai potensi yang besar untuk menjadi salah sebuah destinasi pelancongan. Kepelbagaian produk pelancongan sedia ada telah menjadi tulang belakang kepada kejayaan Putrajaya dalam peta pelancongan domestik dan antarabangsa. Kajian ini bertujuan untuk melihat bagaimana Putrajaya mengekalkan aliran kedatangan pelancong yang berterusan melalui tarikan produk pelancongannya. Analisis SWOT terhadap produk pelancongan iaitu Sukan dan Rekreasi, Mesyuarat, Insentif, Persidangan, Pameran (MICE), Persekitaran Semula jadi, Persekitaran Bangunan Buatan Manusia, Kebudayaan dan Warisan, Makanan dan Pusat Membeli-belah serta Perubatan dan Kesihatan telah dilakukan untuk mengenal pasti aspek kekuatan, kelemahan, peluang dan ancaman yang dihadapi oleh Putrajaya sebagai destinasi pelancongan. Hasil kajian mendapati produk pelancongan Putrajaya mempunyai keunikannya yang tersendiri dalam menarik kedatangan pelancong iaitu dari segi reka bentuk bangunan dan jambatan, keindahan landskap taman dan tasik serta memberi kesan yang memuaskan kepada pelancong. Walau bagaimanapun terdapat juga ancaman dan kelemahan yang perlu diatasi kerana terlalu banyak produk pelancongan diperkenalkan sehingga menyebabkan Putrajaya tidak mempunyai satu produk utama yang khusus untuk memperkenalkan Putrajaya secara keseluruhan atau mutlak.

Kata kunci : Analisis SWOT, destinasi pelancongan, imej destinasi, pelancong, produk pelancongan, pusat pentadbiran

 

Putrajaya as Malaysia administrative centre has great potential to become one of the tourism destination. Diversification of existing tourism products have become the backbone of the success of Putrajaya in the domestic and international tourism map. This study aimed to see how Putrajaya maintain continuous flow of tourist arrivals through interesting tourism products. SWOT analysis of the tourism product like Sports and Recreation, Meetings, Incentives, Conferences, and Events (MICE), Natural Environment, Man Made Built Environment, Culture and Heritage, Food and Shopping and Medical and Health has been done to identify the strengths, weaknesses, opportunities and threats faced by Putrajaya as a tourism destination. The study found Putrajaya tourism product has its own uniqueness in attracting tourists in terms of the design of buildings and bridges, the beauty of the gardens and lakes landscape and affects the satisfaction of the tourists. However there are also threats and weaknesses that need to be addressed because too many tourism products introduced so that Putrajaya did not have key product that is specific to introduce Putrajaya as whole or absolute.

Keywords: SWOT analysis, tourism destination, destination image, tourist, tourism product, administrative centre


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.