Kesan kewujudan institusi pengajian tinggi awam ke atas pembentukan ideopolis sekunder Bandar Baru Bangi (Impact of the presence of public higher learning in stitutions in the formation of secondary ideopolis of Bandar Baru Bangi)

Hamzah J., Habibah A., Nooraryanie Nor Azazi, Suraiya Ishak, S. Selvadurai, A. Buang, M.E Toriman, N. Lyndon, A.C Er

Abstract


Peranan institusi pengajian tinggi dalam mempercepatkan pertumbuhan dan pembangunan sudah lama dibincangkan sama ada di negara maju atau negara membangun. Perkembangan terkini menunjukkan, institusi pengajian tinggi memainkan peranan penting dalam membentuk ideopolis, pendekatan yang telah diperkenalkan oleh The Work Foundation. Melalui rangka kerja ini, banyak bandar mega telah dibangunkan. Sementara itu, pusat bandar yang lebih kecil di wilayah ideopolis boleh berfungsi sebagai ideopolis sekunder. Kajian ini bertujuan menilai keupayaan institusi pengajian tinggi, terutamanya Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dalam memainkan peranannya menjana fungsi ideopolis dan mengangkat status Bandar Baru Bangi sebagai sebuah ideopolis sekunder. Penilaian dibuat berdasarkan kepada perspektif komuniti setempat, khususnya pelajar. Pemacu ideopolis digunakan sebagai kerangka dalam menilai kefungsian ideopolis di kawasan kajian. Berdasarkan persampelan berstrata sebanyak 120 orang pelajar dikaji selidik. Hasil kajian ini mendapati bahawa UKM berjaya menyerlahkan status ideopolis sekunder Bandar Baru Bangi melalui pemerkasaan fungsi ideopolisnya. Kajian ini menyumbang kepada peripentingnya peranan institusi pengajian tinggi dalam transformasi pembangunan ruang ekonomi dan sosial penduduk di negara ini dan menyumbang kepada korpus ilmu tentang keupayaan kerangka pendekatan ideopolis dalam membangunkan sesebuah bandar.

Katakunci: Bandar Baru Bangi, fungsi, ideopolis sekunder, institusi pengajian tinggi, komuniti, transformasi pembangunan

The role of higher learning institutions in accelerating growth and development have long been discussed in both, the developed and developing countries. Of recent development, the higher learning institutions play the central function of an ideopolis; a development approach introduced by The Work Foundation. Through this framework, many successful megacities have been developed. In addition, small urban centres within the ideopolis region can function as the secondary ideopolis. This study aims at assessing the role of higher learning institutions, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) in particular, in enhancing the status of the new town as a secondary ideopolis. The assessment was performed base on the perspective of local community, the student in particular. The key drivers of ideopolis were utilised as framework for assessing these functions. A total of 120 students were piked as respondents using stratified random sampling. The results of the study showed that, UKM was capable of enhancing the status of Bandar Baru Bangi to fuction as a secondary ideopolis. This study contributes to the empirical understanding of the roles of the higher learning institutions in the transformation of economic and social development of an urban region as well as in the corpus of knowledge of ideopolis in Malaysia, especially in the development of a city.

Keywords: Bandar Baru Bangi, community, higher learning institutions, ideopolis, secondary ideopolis, transformation of development


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.