Persepsi pelancong terhadap agensi pelancongan di Langkawi Geopark (Tourists‘ perceptions of tourism services in Langkawi Geopark)

Rosniza Aznie CR, Ahmad Mustaqim M, Abdul Rahim MN, Rosmiza MZ, Novel Lyndon, Mohd. Azlan A

Abstract


Pembangunan sektor pelancongan di Pulau Langkawi boleh disifatkan sebagai sebahagian daripada usaha membina, memperluas dan mempelbagaikan asas ekonomi negara dalam sektor perkhidmatan agar sektor ini menjadi lebih dinamik, progresif dan berdaya maju. Kajian ini bertujuan menganalisis persepsi dan tingkat kepuasan pelancong terhadap kemudahan perkhidmatan yang disediakan oleh agensi pelancongan Bumiputera di kawasan kajian. Lazimnya setiap perkhidmatan yang ditawarkan akan mempengaruhi keputusan pelancong untuk mengadakan lawatan ulangan atau sebaliknya. Kajian dilakukan di pintu masuk utama pulau ini iaitu di terminal jeti, lapangan terbang Langkawi dan sekitar pantai Chenang melalui set soal selidik disediakan kepada pelancong yang bekunjung ke Langkawi. Hasil kajian mendapati harga yang ditawarkan oleh agensi pelancong tidak menyenangkan pelancong yang menggunakan perkhidmatan ini terutama semasa musim perayaan atau cuti umum. Faktor-faktor penyelarasan harga dan pelbagai faktor lain perlu dibuat bagi memastikan bilangan pelancong lebih berpuas hati untuk menggunakan agensi pelancongan ini.

Katakunci: agensi pelancongan, Bumiputera, Langkawi, pelancongan, perkhidmatan pelancongan, potensi pelancongan

The development of tourism in Langkawi Island is to contribute to the diversification of the island economy and enhance the dyamism of its services sector. This study analyses the perceptions and satisfaction level of tourists
with regard to the access services provided by local and indigenous travel agencies. Typically, each service offered should influence travellers‘ decisions to make repeat visits or otherwise. A field study was conducted at the main jetty terminal of the island, Langkawi airport and the Chenang Beach involving the administration of questionnaires on the island tourists. The results showed that the price offered by travel agency operators was a course of displeasure for the tourists who used this service during public and festive holidays. Price adjustme
nt factors among others are necessary to ensure that tourists are satisfied in using this service.

Keywords: access to services, indigenous (Bumiputera), travel agencies, tourism, tourist perception, tourism services


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.