Maqasid Memelihara Akal (Hifz al-‘Aql) dan Hubungannya dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan

Hasbollah Mat Saad, Ramalinggam Rajamanickam

Abstract


 Dewasa ini, isu berkenaan dengan pemakaian Maqasid as-Syariah (Hifz al-‘Aql) dalam pembentukan modal insan semakin menjadi topik perbincangan yang hangat diperkatakan oleh masyarakat umum. Perkara-perkara yang berkaitan dengan Maqasid as-Syariah (Hifz al-‘Aql) ini bukanlah suatu perkara yang asing lagi bagi masyarakat di Malaysia. Sebagai langkah proaktif dalam mendepani isu ini, satu sudut pandangan yang positif perlu dilihat dalam hubungannya dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan kerana ia merupakan kerangka utama dalam pembentukan modal insan yang holistik dan berdaya saing di peringkat global. Objektif utama artikel ini adalah untuk meneliti konsep Maqasid as-Syariah (Hifz al-‘Aql), konsep Falsafah Pendidikan Kebangsaan, serta pengaplikasian konsep-konsep tersebut dalam sistem pendidikan di Malaysia. Kaedah kajian secara konseptual dan kualitatif digunakan dalam menjalankan kajian bagi artikel ini. Artikel ini meliputi kajian yang komprehensif terhadap dua teras utama ini untuk mengenal pasti sejauh manakah pengharmonian konsep Maqasid as-Syariah (Hifz al-‘Aql) dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan dapat dilaksanakan bagi memperkasakan dan merealisasikan generasi yang berketrampilan pada masa yang akan datang. Artikel ini juga menilai tahap aplikasi dan pengaruh konsep Falsafah Pendidikan Kebangsaan serta kesan pembaharuan pendidikan yang berteraskan prinsip-prinsip Islam dalam sistem pendidikan di Malaysia. Skop perbincangan artikel ini juga akan meliputi kajian terhadap pemakaian elemen-elemen Maqasid as-Syariah (Hifz al-‘Aql) yang selari dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Perkembangan ini juga akan membuka lebih banyak ruang untuk meningkatkan serta melaksanakan penambahbaikan sistem pendidikan di Malaysia.

 

The Maqasid of Protecting Mind (Hifz al-‘Aql) and Its Connection with National Education Philosophy

Recently, the discussions on the application of Maqasid as-Syariah (Hifz al-’Aql) in transforming and developing better human capital have been regarded as an important issue towards the society. For Malaysians, it is not a secluded issue anymore. As proactive steps, a positive action should be taken in blending the application of Maqasid as-Syariah (Hifz al-’Aql) with the National Education Philosophy, as it is a major framework in the formation of holistic and competitive human capital globally. The main objective of this paper’s study is to examine the concept of the Maqasid as-Syariah (Hifz al-’Aql), the scope of the National Education Philosophy, as well as the application of these concepts and scope in the educational system in Malaysia. The conceptual and qualitative methodologies of study shall be used in conducting a study on this paper. It will also cover comprehensive studies on these two main thrusts to identify the extent of the harmonization process in empowering and enhancing the future generation. It will also review the level of the application and influence towards the National Education Philosophy and the impact of education reforms based on the Islamic principles in Malaysia. In conclusion, it can be asserted that the concept of the Maqasid as-Syariah (Hifz al-’Aql) has become among the main and important pulses in shaping, empowering and enhancing the development of the educational system in Malaysia.

 

Keywords


Maqasid as-Syariah (Hifz al-’Aql); Falsafah Pendidikan Kebangsaan; harmonisasi; sistem pendidikan Malaysia; modal insan

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 


 

ISSN 0126-5636 | e-ISSN : 2600-8556

Faculty of Islamic Studies
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor Darul Ehsan
MALAYSIA

© Copyright UKM Press, Universiti Kebangsaan Malaysia