Minds Illumination: Exploring Higher Order Thinking Skills (HOTs) in the Tahfiz Integrated Curriculum

Mohd Faizulamri Mohd Saad, Nur Syuhada Mohd Ataa, Sabri Mohamad, Hamdi Ishak, Afrizal Nur

Abstract


The Ministry of Education Malaysia (MOE) has strategically implemented the concept of Higher Order Thinking Skills (HOTs) to improve students’ abilities in addressing the increasing global competition. This initiative extends beyond the national subjects outlined in the Secondary School Standard Curriculum (KSSM) and seamlessly integrates with the Tahfiz Integrated Curriculum (KBT). This article explores the intricate dynamics of HOTs within Malaysia’s educational landscape, as outlined in the Malaysian Education Blueprint (PPPM) 2013-2025. A critical examination of issues arising from the integration of HOTs in KBT is essential to understanding its effectiveness. This study conducted a comprehensive analysis using a research design that employed literature search techniques, with findings subjected to deductive analysis. Although there is an increasing emphasis on Higher Order Thinking skills (HOTs), research on their integration into the Hifz al-Quran subject within KBT is limited. This gap restricts the understanding of their implications. The adoption of HOTs from Revised Bloom’s Taxonomy has sparked debates regarding the relevance of advanced cognitive skills, particularly in the context of Hifz al-Quran within KBT. Previous studies have identified and categorised challenges related to implementing HOTs in KBT, highlighting three main categories. These classifications contribute valuable insights into the multifaceted nature of issues confronted during the integration of HOTs into the KBT, paving the way for targeted improvements in educational strategies and outcomes.


Keywords: HOTs; thinking skill; MOE; tahfiz integrated curriculum; Revised Bloom’s Taxonomy

 


ABSTRAK


Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dengan strategiknya memperkenalkan konsep Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) untuk meningkatkan keupayaan pelajar menghadapi persaingan global yang semakin meningkat. Inisiatif ini juga diguna pakai di dalam mata pelajaran kebangsaan yang termaktub dalam Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) dan seterusnya digunakan juga dalam Kurikulum Bersepadu Tahfiz (KBT). Artikel ini mengkaji secara mendalam dinamika KBAT dalam landskap pendidikan Malaysia, sebagaimana yang diperincikan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025. Penerokaan kritis terhadap isu-isu yang timbul daripada pengintegrasian KBAT dalam KBT adalah penting untuk memahami keberkesanannya. Dalam menjalankan analisis menyeluruh, kajian ini menggunakan reka bentuk penyelidikan dengan teknik carian literatur, dengan dapatan dianalisis secara deduktif. Penggunaan elemen KBAT dalam pengajaran semakin meningkat, tetapi penyelidikan yang mengkaji pengintegrasian KBAT ke dalam mata pelajaran Hifz al-Quran dalam KBT masih terhad, justeru mengurangkan pemahaman terhadap kesan aplikasinya. Penerimaan KBAT dari Kerangka Taksonomi Semakan Bloom telah menimbulkan perdebatan mengenai kerelevanan kemahiran kognitif tinggi, khususnya dalam konteks Hifz al-Quran dalam KBT. Kajian terdahulu telah mengenal pasti dan mengategorikan cabaran-cabaran yang berkaitan dengan pelaksanaan KBAT dalam KBT, dan membahagikan cabaran tersebut kepada tiga kategori utama yang berbeza. Klasifikasi ini memberikan input terhadap isu atau cabaran yang wujud semasa pengintegrasian KBAT ke dalam KBT, seterusnya membuka ruang untuk menambahbaik strategi pendidikan dan pencapaian.

Kata kunci: KBAT; kemahiran berfikir; KPM; kurikulum bersepadu tahfiz; Taksonomi Semakan Bloom


Keywords


HOTs; thinking skill; MOE; tahfiz integrated curriculum; Revised Bloom’s Taxonomy

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 


 

ISSN 0126-5636 | e-ISSN : 2600-8556

Faculty of Islamic Studies
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor Darul Ehsan
MALAYSIA

© Copyright UKM Press, Universiti Kebangsaan Malaysia