Komunikasi dan Kefahaman Maklumat Saintifik dalam Buku Teks Sains Sekolah Rendah: Satu Kajian Kes tentang Kaedah Penyampaian (Communication and Understanding of Sciencetific Information in Primary Science Text Books: A Case Study about Delivery Methode)

ROBERT FRANCIS PETERS, AMNAH ABDULLAH

Abstract


Walaupun Malaysia telah meningkatkan usaha dalam bidang Sains dan Teknologi, terdapat penurunan dalam jumlah murid yang minat atau cemerlang dalam mata pelajaran tersebut. Murid-murid ini menghadapi kesukaran dalam menghayati konsep-konsep saintifik.Salah satu punca kesukaran berpunca daripada keberkaitan intra kandungan buku teks mata pelajaran Sains itu sendiri. Walau bagaimanapun, tumpuan dalam aspek keberkaitan kandungan adalah kurang. Analisis dokumen telah dilaksanakan melalui satu kajian kes terhadap penjelasan beberapa konsep sains dalam buku teks kebangsaan.Jenis buku teks digunakan dalam cerapan data ialah buku-buku teks Sains sekolah rendah kebangsaan untuk Tahun 4, 5 dan 6. Dalam kajian mengenai komunikasi konsep-konsep sains ini, mudah-susah seseorang murid memahami sesuatu konsep dan kesinambungan konsep tersebut dicerap dan dianalisis. Hasil kajian menunjukkan bahawa beberapa konsep saintifik yang terkandung dalam buku teks Sains telah dipersembahkan pada tahap yang tidak membolehkan murid mengetahui konsep tersebut dengan baik. Wujud ketidaksinambungan konsep-konsep saintifik dalam buku-buku teks Sains tersebut. Penemuan ini dibincangkan dan kesimpulannya diberikan dalam artikel ini.


Keywords


Maklumat sainstifik, buku teks, mata pelajaran Sains, sekolah rendah, kajian kes

Full Text:

PDF

References


Amnah Abdullah & Robert F. Peters. 2015. Malaysia’s post-PISA 2012 direction. International Journal of Culture and History, 1 (1): 15-20.

Adams, P.C. 2005. The boundless self: Xommunication in physical and virtual spaces. Syracuse, NY: Syracuse University Press.

Bowen, G.A. 2009. Document Analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9 (2): 27-40.

Dayana Farzeeha Ali, Lee Yee Cheng & Mohd Nur Khafiz Hussin. 2014. Persepsi guru-guru terhadap sistem KBSR dan KSSR: Satu Kajian tinjauan dari aspek kurikulum, kesedian guru dan pelaksanaannya. Kertas kerja dibentangkan di Persidangan Antarabangsa Kelestarian Insan 2014, Batu Pahat, Johor.

Faridah Salam, Ramlah Mailok, & Norhasbiah Ubaidullah. 2015. Perubahan pencapaian mata pelajaran Teknologi Maklumat dan Komunikasi melalui Pembelajaran berasaskan projek dengan scaffolding. Jurnal Pendidikan Malaysia, 40 (1): 29-41.

Hamid, M.S. & Abdul Ghafar, M.N. 1999. Kajian tentang kaitan antara prestasi dan program di Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Kamaruddin, Batu Kurau Perak: Satu Tinjauan awal. Universiti Teknologi Malaysia.

Hoffman, J.L., Teale, W.H. & Yokota, J. 2015. The book matters! Choosing complex narrative texts to support literary discussion. YC Young Children, 70 (4): 8-15.

Laplante, B. 1997. Teaching sceince to language minority students in elementary classrooms. NYSABE Journal, 12: 62-83.

Mohd Ali Shamsuddin & Zurida Ismail, Z. 2006. Comprehension level of non-technical terms in science: Are we ready for science in english. Journal Pendidik dan Pendidikan, 21: 73-83.

Mohd Arshad Mohd Nahar 2013. How efficient is Malaysia's Secondary Education? Jurnal Pendidikan Malaysia, 38 (1): 25-40.

Menon, Sujatha. 2009. Corpus-based analysis of lexical patterns in Malaysian Secondary School Science and English for Science and technology textbooks. Serdang: Universiti Putra Malaysia.

Nagappan, R. 2001. The teaching of higher-order thinking skills in Malaysia. Journal of Southeast Asian Education, 2 (1).

Ozohu-Suleiman, Yakubu. 2011. Children literacy development and the book industry in Nigeria: The Efa 2015 Policy Somersault. Malaysian Journal of Media Studies, 13 (1): 51-63.

Pang Hock Chin. 1996. Penggunaan dan kebolehbacaan bahan dalam buku teks Bahasa Malaysia tingkatan 2 KBSM. Tesis Masters. Universiti Pertanian Malaysia.

Serra, M. 1954. Amplifying and simplifying instructional materials: Effect on comprehension. The Elementary School Journal, 55 (2): 77-81.

Trna, Josef. 2015. Simple experiments in the formation of science concepts in primary science education. Paper read at Intitute of Information and Systemics, at Orlando.

Trnova, E. & Josef Trna. 2015. Formation of science concepts in pre-school science education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197: 2339-2346.

Wilson, M.C. 1944. The effect of amplifying material upon comprehesion. Journal of Experimental Education, XIII: 5-8.

Wong, Danny. 2004. Historical Sabah: Community and society. Kota Kinabalu: Natural History Publications.

Zahara Aziz & Nurliah Jair. 2009. Penggunaan Peta konsep untuk meningkatkan pencapaian mata pelajaran Sejarah bagi Pelajar tingkatan dua. Jurnal Pendidikan Malaysia, 34 (1): 3-15.

Zurida Ismail & Mohd Ali Shamsuddin. 2003. Mole: Furry animals, in-house spies or amount of substance? Vocabulary problems in teaching science. Jurnal Pendidik dan Pendidikan, 18: 76-84.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


The editors and publisher of Jurnal Pendidikan Malaysia have made every possible effort to verify the accuracy of all information contained in this publication. Any opinions, discussions, views and recommendations expressed in the article are solely those of the authors and are not of Jurnal Pendidikan Malaysia, its editors or its publisher. Jurnal Pendidikan Malaysia, its editors and its publisher will not be liable for any direct, indirect, consequential, special, exemplary, or other damages arising therefrom.